Nieuws

Teveel gegeten? Met deze tips voel je je snel beter!

In de decembermaand draait het om lekker eten. Zeker in deze tijd kunnen we daar extra van genieten. We mogen immers al zoveel niet. Maar er bestaat een risico: in je enthousiasme eet je misschien (veel) meer dan je van plan was en goed voor je is. Wat dan?

Luister naar je lijf!

Misschien ben je geneigd, als anderen iets nemen, ook (nog een extra portie) te nemen of eet je toch een toetje terwijl je al genoeg hebt gehad. Het klinkt voor de hand liggend, maar stop met eten zodra je voelt dat het genoeg is. De hersenen geven een duidelijk signaal door.

Een pauze inlassen

Blijf niet dooreten, maar las een pauze in. Neem dat toetje wat later of misschien zelfs pas de volgende dag. Als je niet meer kunt genieten, is het beter om (even) te stoppen met eten.

Opgeblazen gevoel

Een opgeblazen gevoel na het eten is heel vervelend. Gelukkig kun je er iets aan doen. Er zijn namelijk hulpmiddelen voor het behandelen én voorkomen ervan. Ze verlichten buikklachten als gevolg van een opgeblazen gevoel, druk, gasophoping, diarree, obstipatie en een vol gevoel.

Een frisse neus halen

Na al dat getafel binnen kan het heerlijk zijn om naar buiten te gaan. Een rustige wandeling en frisse lucht doen vaak wonderen. Het is helemaal geen gek idee om het eten even ‘te laten zakken’. Bovendien is bewegen altijd goed.

Kies slim

Als je weet dat je snel teveel eet, kies dan slim. Vette voedingsmiddelen blijven soms wel 5 uur in je maag, terwijl groente de maag veel sneller verlaat. Bovendien bevat groente veel minder calorieën, waardoor je minder energie binnenkrijgt. Kies slim tijdens de eerste gangen: neem wat minder vette vis- en vleessoorten en sauzen en wat meer groente en peulvruchten.

Schaam je niet

Voel je je niet lekker aan tafel, omdat je net iets teveel hebt gegeten? Blijf dan niet netjes zitten, maar zeg het gewoon tegen je tafelgenoten. Niemand zal zich beledigd voelen en jij kunt iets aan je klachten doen.

Water bij de wijn

Veel wijn of andere alcoholhoudende dranken kunnen effect hebben op de maag. Het is natuurlijk het beste om niet te drinken, maar wij snappen best dat je met de feestdagen een glaasje wijn drinkt. Wissel dit af met water. Dat maakt de kans dat je teveel drinkt en je er niet lekker door gaat voelen een stuk kleiner.