Nieuws

Ondersteun je energieniveau

03-12-2019 – In deze donkere dagen voor kerst voelen we ons vaak wat futloos en hebben we minder energie. We hebben minder zin om naar buiten te gaan en de verleiding is groot om lekker op bank te kruipen met je favoriete Netflixserie. Natuurlijk is dat af en toe best fijn maar je krijgt er geen energie van. Wat kun je doen om je energieniveau te ondersteunen

Tips voor meer energie

 

Eet gezond en gevarieerd

Energie haal je in de eerste plaats uit je voeding. Eiwitten, vetten en koolhydraten zijn energiebronnen voor je lichaam. Vitamines en mineralen leveren zelf geen energie maar zijn nodig voor het vrijmaken van de energie uit de voeding. Groenten en fruit zijn belangrijke bronnen van vitamines en mineralen.

Vitamines en mineralen voor energie

  • vitamine B1, B2 en B6: ondersteunen de energiestofwisseling
  • vitamine B5 en B8 (biotine): helpen energie vrij te maken uit eiwitten, vetten en koolhydraten
  • vitamine C: zorgt ervoor dat het ijzer uit de voeding makkelijker in het lichaam wordt opgenomen
  • magnesium: ondersteunt het energieniveau
  • je kunt je voeding aanvullen met een voedingssupplement met vitamines en mineralen

Ga naar buiten en beweeg

Beweging in de buitenlucht zorgt voor frisse lucht en daglicht. Daglicht helpt tegen een winterdip. En van bewegen krijg je energie. Maak bijvoorbeeld regelmatig een wandeling buiten.

Zorg voor een goede nachtrust

Slapen is nodig om je lichaam en geest te laten herstellen van de dag. Voldoende slaap zorgt ervoor dat je uitgerust wakker wordt en energie hebt voor de hele dag.

 

Meer lees je op onze pagina Energie.