Weerstand

Kenmerken

  • Een goede weerstand is belangrijk voor je gezondheid
  • Ons lichaam heeft een krachtig afweersysteem
  • Huid, slijmvliezen en trilhaartjes beschermen ons tegen invloeden van buitenaf

Een goede weerstand en een goede lichamelijke conditie vormen de beste afweer. Het afweersysteem, ook wel immuunsysteem genoemd, beschermt het lichaam tegen invloeden van buitenaf zoals bacteriën, virussen, schimmels en parasieten.

Eerste verdediging
De huid en slijmvliezen vormen een eerste barrière tegen invloeden van buitenaf. De huid is ondoordringbaar voor veel onwelkome gasten, zoals bacteriën en virussen. Daarnaast houden slijmvliezen en trilhaartjes in de luchtwegen ook het nodige tegen: ze vangen lichaamsvreemde stoffen op en werken deze uit ons lichaam. Ook de maag houdt bacteriën, die de zuurgraad van het maagzuur niet overleven, tegen.

Tweede verdediging
Als een bacterie of virus er toch in slaagt om in je lichaam te komen, dan is er een tweede verdedigingslinie. Deze bevindt zich in het bloed en lymfevocht. Er zijn verschillende soorten witte bloedcellen die je lichaam verdedigen tegen de ziekteverwekker.

Zelfzorg

Vitamines A, C, D, E, B6 en de mineralen magnesium, ijzer, selenium en zink hebben een positieve invloed op het immuunsysteem en ondersteunen de afweer van je lichaam.

Als je lichaam wel wat extra steun kan gebruiken, kun je je voeding aanvullen met vitamine- en mineralenpreparaten. Bijvoorbeeld een multivitamine- en mineralenpreparaat, kortweg een multi, bevat de vitamines en mineralen die je weerstand ondersteunen. 
Daarnaast hebben vitamine C en D een positieve invloed op de weerstand, evenals producten met echinacea.*

* Disclaimer: Bewijs voor dit gezondheidseffect wordt nog beoordeeld in een Europese toelatingsprocedure.

Advies

Een gezonde leefstijl ondersteunt je weerstand. Hieronder geven we je tips voor een gezonde leefstijl.

  1. Eet gezond en gevarieerd
    Kies voor een voedingspatroon met zoveel mogelijk onbewerkte producten. Eet veel groenten en fruit. Deze leveren belangrijke vitamines en mineralen. Daarnaast kun je je voeding aanvullen met voedingssupplementen.

  2. Beweeg elke dag
    Door regelmatig aan lichaamsbeweging te doen, verbetert je immuunsysteem. Ga bijvoorbeeld wandelen, hardlopen, zwemmen, fietsen, krachttraining doen. Kies iets wat je leuk vindt, zo hou je het langer vol.

  3. Zorg voor een goede nachtrust
    Een goede nachtrust is belangrijk voor je weerstand. ‘s Nachts is je immuunsysteem actief. Als je niet genoeg slaapt kan je immuunsysteem onvoldoende herstellen.

  4. Vermijd langdurige stress
    Bij stress maakt je lichaam het stresshormoon cortisol. Cortisol onderdrukt je immuunsysteem. Door langdurige stress blijft je cortisolproductie hoog en dat maakt je immuunsysteem kwetsbaar. Langdurige stress vermindert dus je afweer. Daarom is het belangrijk om langdurige stress te vermijden en te zorgen voor voldoende ontspanning.

  5. Rook niet en drink weinig alcohol
    Voor je gezondheid in het algemeen en ook voor je weerstand is het advies om niet te roken. Ook weinig of geen alcohol drinken is beter voor je weerstand.

Wanneer medische hulp zoeken?

Verkouden? Lees hier wat je zelf kunt doen bij een verkoudheid.