Weer naar school en naar kantoor

De vakantie is voorbij. De kinderen gaan weer naar school en je baas verwacht je op kantoor. Oftewel terug naar de dagelijkse routine. Dit betekent een overgang van lekker uitslapen naar wakker worden van de wekker en van de hele dag buiten zijn naar de hele dag binnen zitten op kantoor.

Nieuw schooljaar: tijd voor luizencontrole

Als de scholen weer beginnen wordt er in de klas extra gecontroleerd op hoofdluizen. Hoofdluizen nestelen zich vaak op het hoofd van kinderen. Vooral op school kunnen hoofdluizen zich makkelijk verspreiden. Twee weken lang, iedere dag goed kammen met een luizenkam helpt bij de bestrijding van hoofdluis. Daarnaast zijn er diverse middelen tegen hoofdluis, zoals een luizenshampoo.

Breng beweging in je werkdag

Weinig bewegen en veel zitten is niet goed voor je gezondheid. Veel mensen hebben een zittend beroep. Grote kans dat dit ook voor jou geldt. Hoe kun je ervoor zorgen dat je tijdens een werkdag niet te lang achter elkaar zit aan je bureau?

Tips om minder te zitten

  • Sta elk half uur even op
  • Ga thee, koffie of water halen
  • Loop naar je collega om iets te vragen in plaats van te mailen of bellen
  • Ga staan tijdens een vergadering of tijdens het bellen
  • Maak in de lunchpauze een wandeling
  • Neem de trap in plaats van de lift
  • Ga op de fiets naar je werk als dat mogelijk is

Beweeg ook na je werk
De verleiding is groot om na een werkdag lekker op de bank te ploffen. Beter is het om te gaan sporten of bijvoorbeeld wandelen. Doe iets wat je leuk vindt, dan hou je het ook langer vol. Het advies volgens de beweegrichtlijn is om 2,5 uur per week matig intensief te bewegen. Deze beweegrichtlijn geeft aan hoeveel je minimaal moet bewegen om gezond te blijven.

Slaap lekker

Het fijne van vakantie is dat je niet gewekt wordt door de wekker. Nu de vakantie voorbij is moet je de wekker weer zetten om op tijd op je werk te zijn. Hoe word je uitgerust wakker en hoe zorg je voor een goede nachtrust

Tips voor een goede nachtrust

  • Voldoende daglicht en beweging
    Door voldoende daglicht en beweging overdag val je ’s avonds makkelijker in slaap. Sport niet vlak voor je gaat slapen
  • Ontspanning
    Neem een bad of douche voordat je gaat slapen, lees een boek, luister naar rustige muziek, doe wat rustige yoga of ga mediteren
  • Regelmatig leefpatroon
    Probeer iedere avond rond dezelfde tijd naar bed te gaan en op vaste tijden te eten. Eet niet vlak voordat je gaat slapen
  • Geen opwekkende dranken ‘s avonds
    Wees 's avonds terughoudend met koffie, thee (behalve kruidenthee), cola en tabak.
    Drink 's avonds ook liever geen alcohol
  • Vermijd blauw licht
    Kijk niet naar schermen een uur voordat je gaat slapen