Ik wil meer lezen over bewegen

Bewegen een manier om op de lange termijn je stressweerbaarheid en veerkracht te verbeteren. Dus door regelmatig te sporten ben je beter opgewassen tegen stressvolle gebeurtenissen en situaties. Sporten zorgt voor een tijdelijke stressreactie, waarbij het lichaam naderhand terug moet keren naar de "uitgangstoestand". De stressrespons oefent als het ware mee. Ben je lichamelijk maar weinig actief, dan bestaat het gevaar dat de stressrespons ontregelt raakt en ‘verleert’ om terug te keren naar de uitgangstoestand. Simpelweg kun je ook zeggen: lichamelijke beweging en sport beschermt tegen chronische stress.

Intensieve inspanning

Dat geldt voor alle vormen van beweging: van hardlopen en wandelen tot zwemmen, fietsen en tennissen. Yoga mag dan de reputatie hebben te ontspannen, hetzelfde geldt voor andere vormen van sport. Je hoeft dus niet te gaan hardlopen als je het niet leuk vindt, het belangrijkste is dat je regelmatig actief bent. Waarschijnlijk is het wel goed om met enige regelmaat de intensiteit op te voeren, zodat je hartslag flink omhoog gaat. Een enkele minuut is al genoeg. Zo’n intense inspanning gaat tijdelijk gepaard met het extra stresshormoon (cortisol) in je bloed, maar je lichaam stelt daarna alles in het werk de stress weer onder controle te krijgen en daardoor voel jij je naderhand superontspannen.

Lees verder voor tips bij het bewegen.