Ontspanning

Het dagelijkse leven is behoorlijk druk. Daardoor kan het een hele uitdaging zijn om het juiste evenwicht te vinden tussen spanning en ontspanning. 

Zelfzorg

Heb je wat hulp om te ontspannen nodig? Diverse zelfzorgproducten helpen bij gevoelens van spanning. Vaak bevatten deze rustgevende producten valeriaan of Sint-Janskruid. Valeriaan maakt niet suf en geeft geen gewenning. Sint-Janskruid wordt meestal gebruikt bij lichte of matige, neerslachtige gevoelens.

Let op: van Sint-Janskruid is bekend dat het de werking van geneesmiddelen en de anticonceptiepil kan beïnvloeden. Lees daarom voordat je het gebruikt de informatie op de verpakking of in de gebruiksaanwijzing.

Tips

Verminder de (werk)druk en maak meer tijd voor ontspanning vrij. Ga bijvoorbeeld dagelijks een stuk wandelen of fietsen en houd je aan een gezond eetpatroon. Bepaal voor jezelf wat dé manier is om goed te kunnen ontspannen. Er is niets mis met hard werken of een beetje extra drukte af en toe. Belangrijk is de manier waarop je daarmee omgaat. Die zorgt voor de juiste balans tussen spanning en ontspanning.

Ook de nachtrust speelt hierbij een rol. Tijdens de slaap ontspant het lichaam zich en laadt het als het ware op voor een nieuwe dag. Opnieuw is ontspannen de sleutel. Neem bijvoorbeeld een bad of douche voor het slapengaan of lees een boek. Een andere optie is ‘ontspannen door inspannen’. Ga ‘s avonds een blokje om of een rondje hardlopen. Een paar nachten lekker slapen geeft nieuwe energie. Besteed ook aandacht aan het verminderen van stress. Of dat nu werkdruk is of spanning door privéomstandigheden. Praat erover!

Wat is je situatie?