Nieuws

Tips om fit te blijven in de herfst

Na een heerlijke zomer worden de dagen korter en donkerder en het weer onstuimiger. Voor veel mensen breekt de tijd van de herfstdip (of zelfs -depressie) aan. Vier van de tien Nederlanders voelen zich in de donkere en koude maanden moe en minder energiek. En dat is eigenlijk helemaal niet nodig! Wij geven … tips om vrolijk en vol energie van de herfst te kunnen genieten. 

1. Plan bewust leuke dingen
Het ligt misschien voor de hand, maar vul je agenda met leuke dingen om naar uit te kijken. Kies er bewust voor om dingen te doen waar je blij van wordt en energie van krijgt. Zo heb je niet eens tijd voor een herfstdip.

2. Beweeg in de buitenlucht
Haal iedere dag lekker een frisse neus (ja, ook als het regent). Het maakt niet uit hoe, doe het gewoon lekker. Maak bijvoorbeeld een boswandeling en geniet van de herfstkleuren. Laat je niet ontmoedigen door slecht weer: beweging in de buitenlucht is een cadeautje voor je gezondheid.

3. Geef jezelf een vitamineboost
In de herfst heb je misschien minder energie en kun je last hebben van een kort lontje. Het is daarom belangrijk om extra goed voor jezelf te zorgen. Dat kun je onder andere doen door bewust te kiezen voor gezonde maaltijden en deze aan te vullen met extra vitamines. Vitamine B1, B2 en B6 bijvoorbeeld kunnen een positief effect hebben op je gemoedstoestand.

4. Lekker cocoonen op z’n tijd
Als het buiten donkerder en kouder wordt, krijgen veel mensen zin om zich regelmatig thuis terug te trekken. Kaarsjes aan, kopje thee erbij en met een plaid en een goed boek op de bank. Lekker cocoonen dus! Gun jezelf die momenten vooral. Je lichaam en geest passen zich aan aan het jaargetijde en daar hoort cocoonen op z’n tijd bij. Bovendien bouw je zo weer energie op om de kou en het donker te trotseren.

5. Zorg voor voldoende vitamine D
Van april tot en met september maakt je lichaam vitamine D aan. Vitamine D is belangrijk voor de groei en het behoud van je botten en tanden. In de herfst- en wintermaanden moet je het doen met de voorraad die je hebt opgebouwd. Als je het daar niet op redt, is het verstandig om extra vitamine D te nemen. En daar hebben niet alleen je botten en tanden voordeel van, want Vitamine D zorgt mede voor een goede weerstand.