Nieuws

Tips om de herfst goed door te komen

05-11-2019 – Het is inmiddels volop herfst. Het wordt kouder en de dagen worden korter. Dat betekent minder daglicht, meer binnen zitten en kans op verkoudheid, gesnotter en gehoest.
Hieronder geven we tips om de herfst goed door te komen.

Tip 1 Eet gezond

Eet veel groenten, fruit, vis, noten, ongezoete zuivel. Hiermee krijg je vitamines, mineralen, eiwitten en gezonde vetten binnen die goed zijn voor je weerstand. Daarnaast kun je je voeding aanvullen met een voedingssupplement, bijvoorbeeld een multi, vitamine C, D.

Tip 2 Ga naar buiten en beweeg

Beweging in de buitenlucht zorgt voor frisse lucht en daglicht. Daglicht helpt tegen een winterdip. En bewegen is goed voor je lichaam en voor je weerstand. Maak bijvoorbeeld regelmatig een wandeling buiten.

Tip 3 Ventileer je huis

Schone lucht in huis is goed voor je gezondheid. In de herfst en winter zijn we geneigd de ramen dicht te houden waardoor de kans op schimmel in huis groter is en de aanwezigheid van fijnstof toeneemt. Het is daarom belangrijk om je huis dagelijks te ventileren.

Tip 4 Zorg voor rust en ontspanning

Stress is niet goed voor je weerstand. Zorg daarom voor voldoende rust en ontspanning. Dit kan bijvoorbeeld door een wandeling, een boek te lezen, mediteren, yoga. Kies iets wat voor jou ontspannend werkt.

Tip 5 Slaap voldoende

Voldoende slaap is belangrijk voor een goede weerstand. Zorg hierbij voor regelmaat in je slaapritme. Het helpt je om beter te slapen als je rond dezelfde tijd naar bed gaat en rond dezelfde tijd opstaat.

Tip 6 Was je handen regelmatig

Voor een goede hygiëne is het belangrijk om regelmatig je handen te wassen. Was je handen na ieder toiletbezoek en voordat je gaat eten of eten gaat bereiden.