Nieuws

Goede voornemens? Zo houd je ze vol!

Veel goede voornemens sneuvelen al voordat het jaar goed en wel is begonnen. De meeste mensen maken het zichzelf te moeilijk door teveel tegelijk te willen. De tien procent die op 1 januari het roer op alle vlakken tegelijk heeft omgegooid, is waarschijnlijk nu alweer vervallen in het oude leefpatroon. Wij zetten de populairste goede voornemens op een rij en geven je tips om het dit jaar wél vol te houden. Zet ‘m op!

1. Afvallen: kies een manier die echt bij je past

Het klinkt zo makkelijk: minder energie binnenkrijgen via eten en drinken dan je verbruikt. In de praktijk vinden veel mensen het moeilijk om dit vol te houden. Ga daarom op zoek naar een manier die echt bij jou past. Vind je het geen probleem om langere tijd achter elkaar niet te eten? Dan is intermittent fasting misschien wel iets voor jou. Wil je graag controle? Houd dan in een app zoals de eetmeter bij wat je eet en drinkt. Natuurlijk wil je die extra kilo’s zo snel mogelijk kwijt, maar geleidelijk afvallen is echt het beste. Een streng dieet werkt meestal maar voor even en is niet erg gezond. Ook zijn er speciale voedingssupplementen die de normale vetstofwisseling ondersteunen, bijdragen aan fitheid en de vitamines en mineralen aanvullen tijdens een dieet.

2. Minder stress: let op je ademhaling

Zeker in deze tijd is het moeilijk om de balans te bewaren tussen (in)spanning en ontspanning. Leuke dingen doen is lastiger en zelfs dat kan niet altijd zorgen voor ontspanning. Wat wel altijd kan, is aandacht besteden aan je ademhaling. Er zijn verschillende methodes om je hierop te focussen. Een manier is box breathing: adem in – houd je adem vast – adem uit – en houd je adem vast. Door je te focussen op je ademhaling kom je tot rust en heb je minder last van spanning. Zorg ervoor dat je op een vast moment op de dag (of misschien wel meerdere keren per dag) aandacht aan je ademhaling besteedt en … relax!

3. Minder alcohol drinken: doorbreek de gewoonte

Het drinken van alcohol is vaak een gewoonte. Om te minderen met alcohol is het belangrijk om te kijken welke gewoonte jij hebt. Ben jij iemand die iedere avond een glaasje wijn drinkt? Probeer dit dan langzaam af te bouwen. Helemaal stoppen hoeft niet (maar mag wel natuurlijk). Het gaat erom dat je ook zonder alcohol kunt.

4. Meer bewegen: maak het concreet

Maak het jezelf niet te moeilijk en zorg dat je doel concreet en haalbaar is. Zeg bijvoorbeeld: ik ga op maandag en op vrijdag hardlopen, ook als het regent. Dit is beter vol te houden dan het voornemen om “meer te gaan sporten”. En als je je voornemen waarmaakt, motiveert dit je weer om het vol te houden. Lees meer over bewegen.

5. Stoppen met roken: heb vertrouwen in jezelf

Stoppen met roken is moeilijk. Net als alcohol drinken is roken een gewoonte, die je moet zien te doorbreken. Het kan helpen om iets anders in plaats van een sigaret te nemen, een stukje kauwgom bijvoorbeeld. Lees meer over stoppen met roken.