Nieuws

Eten op vakantie, hoe voorkom je klachten? 12 handige tips!

Het heeft een tijd geduurd, maar je kunt weer lekker op reis! En daar ben je wel aan toe: heerlijk op vakantie in een zonnig oord. Je wilt natuurlijk optimaal genieten en daarom is het belangrijk dat je maag en darmen geen roet in het eten gooien. Eten in een ander land kan namelijk weleens leiden tot maag- en darmklachten. Met deze 12 handige tips kun je zorgeloos van je vakantie genieten.

1. Eet voldoende vezels

Heel verleidelijk natuurlijk die croissantjes en witte (stok)broodjes bij het ontbijt, maar niet zo best voor de werking van je darmen. Zorg er daarom ook voor dat je veel vezels binnenkrijgt. Eet je volkorenproducten, fruit, groente, peulvruchten en noten, dan kun je ook ontspannen naar het toilet.

2. Schaam je niet (poepen moet iedereen)

Met de wc-rol onder je arm naar het gehorige toiletgebouw op de camping, gruwel je daarvan? Nergens voor nodig! Iedereen moet poepen. Schaam je dus niet en stel het zeker niet uit. Hoe meer ontspannen je ermee omgaat, hoe makkelijker (en sneller) het gaat.

3. Pas op voor salade en ijsklontjes

Op warme dagen is het natuurlijk heerlijk om een frisse salade te eten en een koel drankje met ijsklontjes te drinken. Maar wees er voorzichtig mee! In sommige landen worden de hygiëneregels niet zo strikt nageleefd. Salade en ijsklontjes kunnen dan ware bronnen van bacteriën zijn.

4. Eet niet te pittig

Als je het niet gewend bent, kan pittig eten heel verkeerd vallen. Helemaal in combinatie met de warmte. Probeer je darmen dan ook een beetje te ontzien en kies voor wat milder eten.

5. Rustig aan met onbekend eten

Houd jij er wel van om nieuwe buitenlandse gerechten te proberen? Hartstikke leuk natuurlijk! Let er alleen wel op dat je maag en darmen niet overprikkeld raken van al dat onbekende eten.

6. Iets minder olijfolie

In sommige landen bereiden ze hun gerechten met veel olijfolie. Op zich is dat gezond. Maar meer olijfolie dan je gewend bent, kan een wel heel stimulerende werking op je darmen hebben. Soms meer, dan waar je op zit te wachten.

7. Wees goed voorbereid

Hoe voorzichtig je ook bent, het kan natuurlijk altijd gebeuren dat je last krijgt van je maag en/of darmen. Wees daarom goed voorbereid en neem standaard een maagverlichter en diarreeremmer mee op reis.

8. Pas op voor de zon

Op hoge temperaturen reageert je buik ook niet altijd even goed. Voorkom daarom te veel blootstelling aan de zon en zoek zoveel mogelijk de schaduw op.

9. Blijf in beweging

Natuurlijk wil je op vakantie uitrusten, maar alleen maar luieren is helaas niet goed voor je. Verruil die comfortabele stoel en dat heerlijke strandbedje dus regelmatig voor een goede wandeling en een duik in het water. Hoe meer jij beweegt, hoe meer je darmen in beweging blijven.

10. Drink voldoende

Bij hoge temperaturen verlies je veel vocht, doordat je zweet. Het is echt belangrijk om dan voldoende te drinken, omdat je ook voor een goede stoelgang vocht nodig hebt. Op warme dagen is het dus goed om regelmatig een extra glas water (niet ijskoud) of thee te drinken.

11. Laat je niets wijsmaken

Ken je dat: je hebt last van je maag en iedereen komt met de een of andere tip? Bijvoorbeeld dat je veel cola moet drinken als je last hebt van je darmen. Goed bedoeld natuurlijk al die tips, maar niet altijd even zinvol. Laat je daarom niets wijsmaken en zorg ervoor dat je de juiste informatie achterhaalt. Een apotheek of drogisterij kan je vaak goed adviseren.

12. Eet gezond op vakantie

Op vakantie eet je vaker buiten de deur en de verleiding om voor patat, hamburgers en pizza te kiezen is groot. Doe je buik een plezier en eet gezond. Een patatje kan best een keer. Maar als je onvoldoende goede voedingsstoffen binnenkrijgt, is de kans groot dat je maag en darmen flink gaan protesteren.