Nieuws

9 slimme thuiswerktips

Sinds maart van dit jaar werken veel mensen thuis en dit zal voor velen voorlopig zo blijven. Belangrijk dus om te voorkomen dat thuiswerken een opgave wordt. Wij geven je tien eenvoudige tips om het werken aan de eettafel aangenamer te maken én ervoor te zorgen dat je fit blijft.

1. Kleed je aan
Het is natuurlijk heel verleidelijk om de hele dag in je joggingbroek te werken. Maar onbewust heeft het wel invloed op je motivatie en gemoedstoestand. Dus stap ’s ochtends lekker onder de douche en kleed je direct aan. Door aandacht te besteden aan je uiterlijk zie je er frisser uit en voel je je energieker. 

2. Zorg voor een goede werkplek
Richt voor jezelf een goede werkplek in. Zorg er daarbij voor dat je je computer op de goede hoogte zet en investeer eventueel in een verstelbare bureaustoel en een goed bureau. Zorg er ook voor dat je werkplek voldoende (dag)licht heeft. Zo voorkom je nek- en/of schouderpijn.

3. Neem regelmatig pauze
Thuis ben je misschien sneller geneigd de hele dag door te werken. Lekker efficiënt zou je denken en toch is dat niet zo. Neem daarom gewoon een goede lunchpauze, waarin je het liefst ook een frisse neus haalt. Zorg er bovendien voor dat je regelmatig een korte pauze neemt, waarin je bijvoorbeeld even een ontspanningsoefening doet. 

4. Laat je niet teveel afleiden
Even de was doen tussendoor of de vaatwasser inruimen. Je kunt het natuurlijk tussen de bedrijven door doen, maar het leidt je wel af van je werk. Probeer daarom zoveel mogelijk vast te houden aan je gebruikelijke dag- en weekindeling. Op kantoor kun je ook geen wasjes draaien. Probeer ook (als je de ruimte hebt natuurlijk) zoveel mogelijk in een aparte werkkamer te werken.

5. Doe rek- en strekoefeningen
Om klachten aan je nek en schouders te voorkomen is het goed om regelmatig (korte) oefeningen te doen, waardoor je spieren kunnen ontspannen. Draai je schouders regelmatig rond en maak voorzichtige cirkels met je hoofd.

6. Maak een lekkere en gezonde lunch
Hét voordeel van thuiswerken: je kunt rustig een lekkere lunch met verse ingrediënten klaarmaken. Maak van de gelegenheid gebruik en trakteer jezelf iedere dag op een goede en gezonde lunch.

7. Drink digitaal koffie met een collega
Veel mensen missen het praatje bij de koffieautomaat met hun collega’s. Maak daarom eens een afspraak met een collega voor een digitale kop koffie. En probeer niet over het werk te praten, maar wel gezellig over koetjes & kalfjes. Gewoon net als in de kantine. 

8. Doe wat aan je klachten
Heb je last van schouder-, nek-, hoofd- of rugpijn? Dan kun je natuurlijk in eerste instantie een pijnstiller nemen. Als je klachten blijvend zijn, blijf er dan niet mee doorlopen. Pak ook de oorzaak aan en vraag advies aan een fysiotherapeut.