Nieuws

8 tips om beter te slapen

Veel mensen hebben last van slapeloosheid. Een klacht die een groot effect heeft op de lichamelijke en geestelijke conditie. Want zeg nou zelf: na een slechte nacht ben je meestal niet op je best. Met deze tips gaat slapen hopelijk beter.

1. Maak een avondwandeling

Frisse lucht doet wonderen. Maak aan het einde van de dag een wandeling om tot rust te komen. Dat hoeft geen kilometers lange mars te zijn: een rustig blokje om is ook prima.

2. Neem iets rustgevends

Er zijn verschillende preparaten die bijdragen aan een gezonde slaap. Passiflora helpt bijvoorbeeld om fit en uitgerust wakker te worden. Meestal neem je dit een uur voordat je wilt gaan slapen in.

3. Een warme douche

Een warme douche voor het slapen gaan zorgt voor ontspanning (link). Het helpt je alle indrukken van de dag te verwerken en al tot rust te komen, voordat je in je bed stapt.

4. Schrijven is blijven slapen

Een efficiënte truc is schrijven. Zet alles wat er door je hoofd spookt op papier, zodat je het kwijt bent. Zo, daar hoef je in ieder geval niet meer over na te denken.

5. Geen schermtijd voor het slapen

Naar het scherm kijken van je tablet, telefoon of de tv zorgt ervoor dat je hersenen nog veel te verwerken krijgen. Het is beter om deze prikkels ’s avonds te vermijden. Wil je nog wel iets doen, voordat je naar bed gaat? Lees dan een boek of luister een rustgevend muziekje.

6. Drink iets warms

Een warm drankje voor het slapen kan ook helpen. Warme melk bevat de stof tryptofaan en daar word je slaperig van. Er zit alleen wel heel weinig in, dus misschien heeft het weinig effect op jou. In dat geval zijn er ook kruiden die je kunt toevoegen aan warm water of je kunt rustgevende kruidenthee drinken.

7. Niet slapen is ook rusten

Eenmaal in bed lukt het soms niet om te slapen. Een goede manier is om telkens te herhalen dat uitrusten ook goed is. Herhaal in gedachten de zin: ik slaap niet, maar rust wel uit.

8. Box breathing

Een goede manier om te ontspannen is ‘box breathing’. Adem 5 seconden in – hou 5 seconden vast – adem 5 seconden uit – en hou weer 5 seconden vast. Deze manier van ademen zorgt voor een diepe ontspanning.