Nieuws

10 simpele ontspanningstips voor tussendoor

Soms vliegen de dagen voorbij en is het moeilijk om alles te doen wat er van je wordt verwacht. De spanning loopt dan op. Er is niets mis met veel doen, zolang je maar kunt ontspannen. Het mooie is: ontspanning kan tussendoor en hoeft helemaal niet veel tijd te kosten. 

1. Adem in … adem uit

Ademhalen doe je zonder dat je je ervan bewust bent. Door je te focussen op je ademhaling kom je tot rust. Er zijn veel verschillende ademhalingsoefeningen die je overal kunt doen. Elke ademhalingsoefening zorgt ervoor dat je rust neemt en aandacht besteedt aan de in- en uitademing.

2. Luister je favoriete nummer

Muziek heeft veel invloed op onze gemoedstoestand. Zet een koptelefoon op, zoek een fijne plek en luister naar je favoriete lied. Zo kom je even helemaal tot jezelf. 

3. Rekken & strekken

De hele dag achter je computer of in dezelfde houding werken, heeft invloed op hoe je je voelt. Onderbreek je werkzaamheden daarom regelmatig om eens even lekker te rekken en strekken. Maak jezelf lang, draai je nek en schouders los. Dit gaat goed samen met het focussen op jee ademhaling.  

4. Dance, dance, dance

Dansen helpt om spanning te verminderen. Even stoom afblazen en lekker bewegen op muziek zorgt dat we ons veel fijner voelen. Dat komt door de energie en doordat dat we niet hoeven te focussen op andere dingen.

5. Minimeditatie

Op Spotify en Youtube zijn verschillende korte geleide meditatiesessies te vinden. Zo’n minimeditatie is erop gericht om je in korte tijd helemaal te laten ontspannen. 

6. Teatime

Een kopje thee drink je niet in een keer leeg. Neem de tijd die het kost om de thee op te drinken om even tot rust te komen. 

7. Warme douchen of bad

Warmte zorg voor ontspanning. Neem bewust een warme douche of een warm bad en geef jezelf de tijd om tot rust te komen.

8. Verzorg je lijf

Je gezicht, je handen, je voeten, je benen, je buik en je armen. Het is heerlijk relaxt om je lijf met aandacht in te smeren met een goede verzorgende crème. 

9. Sssssssssst

Even stil zijn is soms al voldoende om de rust te voelen. Breng je de dag door met collega’s? Spreek dan af om af en toe 10-15 minuten stil te zijn. 

10. Zoek de zon op!

De zon is een warmtebron die je laat genieten en ontspannen. Als je buiten in de zon bent, maak je nog vitamine D aan ook (link). 

Iets extra’s nodig?

Wil je een steuntje in de rug? Er zijn diverse zelfzorgproducten verkrijgbaar die helpen bij gevoelens van spanning. Vaak bevatten deze producten valeriaan, Sint-Janskruid, passiflora of hop. Valeriaan maakt niet suf en geeft geen gewenning. Sint-Janskruid wordt meestal gebruikt bij lichte of matige neerslachtige gevoelens.

Let op: van Sint-Janskruid is bekend dat het de werking van geneesmiddelen en de anticonceptiepil kan beïnvloeden. Lees voordat je het gebruikt de informatie op de verpakking of in de gebruiksaanwijzing.

Wanneer medische hulp zoeken? 

Wanneer je langere tijd niet kunt ontspannen, is het verstandig om je klachten te bespreken met de huisarts. Samen kunnen jullie zoeken naar de oorzaak en mogelijke oplossingen.