Nachtrust

Kenmerken

Een goede nachtrust is nodig om overdag te kunnen functioneren en om je lichamelijk en geestelijk goed te voelen. De slaapbehoefte is voor ieder mens anders. Sommigen hebben aan zes uur slaap genoeg, terwijl anderen tien uur slaap nodig hebben om uitgerust wakker te worden. Volwassenen hebben gemiddeld 7 tot 8 uur slaap per etmaal nodig.

Wanneer het lang licht is of als je een jetlag hebt, kun je soms wel ondersteuning gebruiken om de slaap op te wekken. Als je snurkt of in een kamer ligt met iemand die snurkt kun je ook wel wat hulp gebruiken om 's ochtends uitgerust wakker te worden.

Zelfzorg

Er zijn middelen verkrijgbaar die een natuurlijke nachtrust bevorderen. Vaak bevatten deze producten valeriaan (rustgevend), hop (slaapopwekkend) of melatonine.

Advies

Voldoende daglicht en beweging
Zorg overdag voor voldoende daglicht en beweging. Sport niet vlak voordat je gaat slapen. Wel kun je lichte beweging doen, zoals een kleine wandeling of yoga. 

Ontspanning
Ontspannen zijn is een belangrijke voorwaarde om gemakkelijk in slaap te vallen en de hele nacht door te slapen. Een half uurtje ontspannen voordat je gaat slapen, zorgt ervoor dat je ‘klaar’ bent om te gaan slapen. Neem bijvoorbeeld een bad of douche voor het slapen gaan, lees een boek, luister naar rustige muziek, doe wat rustige yoga of ga mediteren. Als je last hebt van storende geluiden dan kunnen oordopjes helpen.

Regelmatig leefpatroon
Regelmaat in je leefpatroon is van groot belang. Je lichaam en geest hebben daar houvast aan. Ga op tijd naar bed - ook als je denkt niet te kunnen slapen - en eet op vaste tijden. Eet niet vlak voordat je naar bed gaat.

Drink 's avonds geen opwekkende dranken
Wees ‘s avonds terughoudend met koffie, thee (behalve kruidenthee), cola en tabak. Deze bevatten namelijk opwekkende stoffen, terwijl je juist wilt ontspannen.
Drink ‘s avonds ook liever geen alcohol. Als je alcohol drinkt ontspan je weliswaar of word je slaperig, maar de kwaliteit van je slaap is lager. Het went om elke avond voor het slapen gaan alcohol te drinken en je zult merken dat je er steeds meer van nodig hebt om hetzelfde effect te bereiken.

Vermijd blauw licht
Vermijd blauw licht van smartphone, tablet, computer en televisie voor het slapen gaan. Deze apparaten veroorzaken kortgolvig blauw licht, dat het zonlicht nabootst en je lichaam vertelt dat het tijd is om op te staan. Probeer het gebruik van deze apparatuur te voorkomen binnen een uur voordat je gaat slapen. Bedek wekkers en andere schermen.

Wanneer medische hulp zoeken?

Als slapen een probleem wordt, lees dan wat je zelf kunt doen bij slapeloosheid.