Afweersysteem (behoud van het)

Immuunsysteem (behoud van het), Weerstand (goed voor de)

Kenmerken

Dankzij het functioneren van het afweersysteem, oftewel ons immuunsysteem, kan ons lichaam weerstand bieden aan invloeden van buitenaf. De huid, slijmvliezen en trilhaartjes in de luchtwegen houden allerlei stoffen tegen. Daarnaast zijn er verschillende soorten witte bloedcellen die je lichaam verdedigen tegen de ziekteverwekker. Kortom, ons afweersysteem is van groot belang voor het behoud van onze gezondheid.

Zelfzorg

Soms kan je lichaam wel wat extra steun gebruiken. Je voeding kun je dan aanvullen met vitamine- en mineralenpreparaten. 

Vitamine A, C, D, E, B6 en de mineralen magnesium, ijzer, selenium en zink hebben een positieve invloed op het immuunsysteem en ondersteunen de afweer van het lichaam. 

Een multivitamine- en mineralenpreparaat, ook wel multi genoemd, bevat deze vitamines en mineralen die je weerstand ondersteunen. 

Ook producten met echinacea* hebben een positieve invloed op het immuunsysteem. 
* Disclaimer: bewijs voor dit gezondheidseffect wordt nog beoordeeld in een Europese toelatingsprocedure.

Er zijn producten speciaal voor mannen, vrouwen, kinderen, senioren en voor zwangere vrouwen. Zeker als je zwanger bent of borstvoeding geeft is het belangrijk om een voedingssupplement te kiezen dat bij deze specifieke situatie past.

Advies

Om een goede weerstand te behouden is een gezonde leefstijl belangrijk. Hieronder geven we je vijf tips hiervoor:

  • Eet gezond en gevarieerd
    Kies voor een gevarieerd voedingspatroon met zoveel mogelijk onbewerkte producten. Eet veel groenten en fruit. Deze bevatten belangrijke vitamines en mineralen. Noten en vis bijvoorbeeld zijn goede bronnen van omega-3-vetten. Deze vetten verhogen je weerstand. Daarnaast kun je je voeding (tijdelijk) aanvullen met voedingssupplementen. 
     
  • Beweeg elke dag
    Regelmatig bewegen is gunstig voor je immuunsysteem. Ga bijvoorbeeld wandelen, hardlopen, fietsen, zwemmen, krachttraining doen. Ook een wandeling tijdens de lunchpauze of de trap nemen in plaats van de lift of roltrap levert veel voordelen op. 
     
  • Zorg voor een goede nachtrust
    Een goede nachtrust is belangrijk voor je weerstand. ‘s Nachts is je immuunsysteem actief. Als je niet genoeg slaapt kan je immuunsysteem onvoldoende herstellen.
     
  • Vermijd chronische stress
    Chronische stress vermindert de afweer. Daarom is het belangrijk om langdurige stress te vermijden en te zorgen voor voldoende ontspanning.
     
  • Niet roken en weinig alcohol
    Niet roken en weinig of geen alcohol is niet alleen goed voor je gehele gezondheid maar ook voor je afweersysteem.

Wanneer medische hulp zoeken?

Verkouden? Lees hier wat je zelf kunt doen bij een verkoudheid.