Afweersysteem

Immuunsysteem

Kenmerken

Ons afweersysteem, een ander woord is immuunsysteem, helpt te voorkomen dat we ziek worden. Het beschermt ons lichaam tegen invloeden van buitenaf zoals bacteriën, virussen, schimmels en parasieten.

De huid, slijmvliezen en trilhaartjes in de luchtwegen houden allerlei stoffen tegen. Ook de maag houdt bacteriën tegen, die de zuurgraad van het maagzuur niet overleven. Het afweersysteem is dus van groot belang voor het behoud van onze gezondheid.

Er zijn situaties waarin je weerstand wat extra ondersteuning kan gebruiken, bijvoorbeeld naarmate we ouder worden. Maar ook bijvoorbeeld als je rookt, langdurig wordt blootgesteld aan stress, een onevenwichtig voedingspatroon hebt of een onregelmatig leven leidt.

Zelfzorg

In de situaties waarin je weerstand wat extra ondersteuning kan gebruiken kan het helpen om je lichaam wat extra’s te geven. Je voeding kun je dan prima aanvullen met vitamine- en mineralenpreparaten. 

Vitamines en mineralen voor je afweer
Vitamines en mineralen met een positieve invloed op het immuunsysteem en de afweer van je lichaam ondersteunen zijn:

  • vitamines A, C, D, E, B6
  • mineralen magnesium, ijzer, selenium en zink

Een multivitamine- en mineralenpreparaat, ook wel multi, genoemd bevat de vitamines en mineralen die je weerstand ondersteunen. 
Vitamine C is een krachtige antioxidant. Het bevordert de opname van ijzer uit je voeding en ondersteunt je immuunsysteem. 
Vitamine D is ook een belangrijke vitamine die een rol speelt bij de instandhouding van de weerstand.
Daarnaast hebben producten met echinacea* een positieve invloed op het immuunsysteem.

* Disclaimer: bewijs voor dit gezondheidseffect wordt nog beoordeeld in een Europese toelatingsprocedure.

Er zijn producten speciaal voor mannen, vrouwen, kinderen, senioren of voor zwangere vrouwen. Zeker als je zwanger bent of borstvoeding geeft is het belangrijk om een voedingssupplement te kiezen dat bij jouw specifieke situatie past.

Advies

Een gezonde leefstijl is belangrijk voor het verhogen en op peil houden van je weerstand. We hebben vijf adviezen voor je op een rijtje gezet die gunstig zijn voor het behoud van de weerstand.

1. Eet gezond en gevarieerd
Kies voor een gevarieerd voedingspatroon met zoveel mogelijk onbewerkte producten, zoals groenten, fruit, peulvruchten, noten, zaden, eieren, vis, kip, vlees. Groenten en fruit bijvoorbeeld leveren vitamines en mineralen die belangrijk zijn voor je weerstand. Omdat het de meeste mensen niet altijd lukt om voldoende gevarieerd te eten, kun je daarnaast je voeding (tijdelijk) aanvullen met een voedingssupplement.

2. Beweeg dagelijks
Je kunt je weerstand verbeteren door regelmatig aan lichaamsbeweging te doen. Wandelen, hardlopen, zwemmen, fietsen, krachttraining zijn goede manieren om te bewegen. Maar ook bijvoorbeeld de trap nemen in plaats van de lift en een wandeling tijdens de lunchpauze op je werk, leveren veel voordeel op. 

3. Vermijd langdurige stress
Langdurige stress is ongunstig voor je weerstand. Je lichaam maakt bij stress het hormoon cortisol aan. Dit stresshormoon onderdrukt je immuunsysteem. Als je lange tijd stress hebt, blijft het cortisolgehalte hoog wat kan leiden tot een verminderde afweer. Probeer daarom voldoende te ontspannen en langdurige stress te vermijden. 

4. Zorg voor een goede nachtrust
Goed en voldoende slapen is goed voor je lichaam en geest. Daarnaast is het belangrijk voor je weerstand. ‘s Nachts is je immuunsysteem actief. Als je niet genoeg slaapt kan je immuunsysteem onvoldoende herstellen.

5. Niet roken en weinig alcohol
Roken en alcohol hebben een ongunstige invloed op je weerstand. Daarom is het advies om niet te roken en weinig of geen alcohol te drinken.

Wanneer medische hulp zoeken?

Verkouden? Lees hier wat je zelf kunt doen bij een verkoudheid.