Zonnebrand

Verbrand

Symptomen

Het is heerlijk om in de zon te zitten, of buiten bezig te zijn als het lekker weer is. Het is ook gezond: door het zonlicht maakt je huid vitamine D aan. Maar teveel is niet goed. Niet alleen kan door de ultraviolette (UV) straling van het zonlicht je huid verbranden, maar op langere termijn veroudert je huid sneller en loop je een verhoogd risico op huidkanker. Hoe vaker je in je leven door de zon verbrandt, hoe groter de kans dat je later huidkanker krijgt.

De huid is knalrood en voelt branderig aan nadat je (langere tijd) in de zon bent geweest. Ga meteen uit de zon als je merkt dat je begint te verbranden. Bij ernstige verbranding kunnen er zelfs blaren ontstaan op de huid. Als een groot gedeelte van je huid verbrandt, kun je je ziek voelen: hoofdpijn, rillerig, koortsig.

Behandeling

Koelen is heel belangrijk, bijvoorbeeld met melk- en waterkompressen. De proteïnen in melk zijn goed voor het herstel van de huid. Ook kompressen van afgekoelde groene thee of aloë vera-extract zijn goed voor de huid. Gebruik liever geen vette crèmes, die houden de warmte langer vast.

Laat de huid verder tot rust komen en blijf zo lang mogelijk binnen of in elk geval uit de zon.

Preventie

De huidjes van kinderen zijn extra gevoelig, omdat hun huid veel minder pigment bevat en nog in de groei is. Als een kind op jonge leeftijd al de huid verbrandt, loopt het 50% meer kans op het krijgen van een melanoom op latere leeftijd. Zorg er dus voor dat kinderen niet verbranden en bescherm ze goed tegen het zonlicht. Baby’s en jonge kinderen kun je sowieso beter uit de directe zon houden. Smeer kinderen goed in met een zonproduct dat een hoge beschermingsfactor heeft en/of laat ze een droog shirtje aanhouden. Natte kleding laat meer UV-straling door dan droge kleding.

Laat de huid eerst wennen aan de zon, ga dus niet meteen uren ‘bakken’. Door de huid rustig te laten wennen, verbrand je minder snel en bovendien blijft je bruine kleur uiteindelijk langer zitten.

Een lichte huid verbrandt sneller dan een donkere huid. Gebruik dus een product dat bij jouw huidtype past en een hoge beschermingsfactor heeft. Ook moet het product beschermen tegen zowel UVA- als UVB- straling. (UVA- stralen zijn verantwoordelijk voor de veroudering van de huid en huidkanker. UVB-stralen geven kleur en kunnen zonnebrand veroorzaken.)

Een halfuur voordat je in de zon gaat, smeer je je royaal in met een anti-zonnebrandproduct. Let ook goed op de plekken waar je huid extra gevoelig is: de neus, oren, nek en een kaal hoofd. Tussendoor moet je het product weer opnieuw aanbrengen: minstens elke twee uur en in elk geval als je zweet en als je je hebt gezwommen/afgedroogd.

Vermijd de zon tussen 12.00 en 15.00 uur, dan is de zonkracht het sterkst. Overigens kun je ook in de schaduw bruin worden en verbranden.

In de bergen zijn de zonnestralen intenser. UV-straling heeft ook effect op de huid als je al bruin bent. UV-straling wordt niet minder in gebieden waar het waait en het dus minder warm aanvoelt. Smeren dus!


Behalve smeren zijn petjes, zonnehoeden, langere mouwen en zonnebrillen ook aan te raden.

Na het zonnen is het prettig voor je huid om een after sunproduct te gebruiken.

Wanneer medische hulp zoeken?

Als een groot gedeelte van je huid is verbrand en je voelt je ziek, of als je flinke blaren op je huid hebt staan, moet je contact opnemen met je huisarts.