Zonlicht en vitamine D verkleinen de kans op borstkanker
Hoewel de zon vaak negatief in het nieuws is, is er ook goed nieuws te melden. Zo vermindert zonlicht in combinatie met een vitamine D-rijk dieet het risico op borstkanker tot wel 43%. Het gaat hierbij met name om voldoende blootstelling aan UVB-straling. Vitamine D in de voeding ondersteunt hierbij.
Dit meldt het Franse Nationale Instituut voor Gezondheid en Medisch Onderzoek in Parijs. Onderzoekers observeerden zo’n 70.000 vrouwen over een periode van 10 jaar. Vrouwen die in zonnige gebieden woonden en vitamine D binnenkregen via voeding of supplementen, kregen veel minder vaak borstkanker. Volgens de wetenschappers is het voor vrouwen in noordelijke landen veel moeilijker om te profiteren van dit positieve effect, omdat de zonkracht hier onvoldoende is. Ook na de menopauze wordt het moeilijker om deze bescherming te genieten.
Wellicht ten overvloede, maar het blijft wel belangrijk om je in te smeren tegen zonnebrand.
Bron: gezondheidsnet, 20 juni 2011

