Week 6: Sporten

De bevalling lijkt alweer lang geleden, toch is je lichaam nu pas bijgekomen. Je wil zo snel mogelijk je oude figuur terug, door flink te sporten, maar pas op dat je niet doorslaat. Teveel sporten kan je lichaam nog niet aan, vraag dus om een passend schema met oefeningen die voor jou geschikt zijn. Op het consultatiebureau krijgt je baby de eerste inentingen en wordt hij of zij steeds gewogen en gemeten. Zo wordt al snel duidelijk dat je kleine hard groeit en al aardig groot begint te worden.

Over jou

De officiële kraamperiode zit erop. Je bent nu volledig gewend aan je nieuwe routine en dagindeling. Je weet steeds meer over het gedrag van je kindje en je kunt nu de verschillende huiltjes van elkaar onderscheiden. Je lichaam is volledig hersteld en misschien ben je al voor het eerst gaan sporten. Voor veel vrouwen is de nood om zo snel mogelijk het oude figuur terug te krijgen erg groot. Pas hier wel mee op, als je te enthousiast gaat sporten kun je al snel spieren overbelasten met problemen tot gevolg. Probeer te accepteren dat je lichaam tijdens de zwangerschap flink wat heeft meegemaakt en verwacht niet dat je binnen enkele weken weer de oude bent.

Wil je toch direct beginnen met sporten? Vraag dan een sportinstructeur om je passende oefeningen te geven. Zo train je de delen die jij wil verbeteren, zonder dat je de verkeerde bewegingen maakt of spieren overbelast. Let daarnaast goed op je voeding en verzorg je huid met bodycrème of lotion. Ben je minder sportief maar wil je wel bewegen? Dan is zwemmen een goede optie, zeker wanneer je ergens nog last hebt van pijntjes. In het water kun je je vrij bewegen en een voordeel: je zweet niet! Daarnaast kan zwemmen ook heel ontspannend zijn, waardoor jij je daarna beter en fitter voelt.

Het bloedverlies van de bevalling zal deze week stoppen, tenzij je echte menstruatie weer op gang komt. In dat geval blijft de bloeding nog wat dagen aanhouden. Merk je dat het bloeden aan blijft houden of erger wordt? Raadpleeg dan meteen je huisarts en ga langs voor controle.

Over je baby

Op het consultatiebureau wordt de gezondheid en ontwikkeling van je kindje nauwlettend in de gaten gehouden. Een bezoek aan het consultatiebureau is niet verplicht, maar wel aan te raden. Zeker de eerste maanden is het bezoek erg belangrijk, hier wordt dan namelijk gecontroleerd of je baby wel gezond groeit en of er geen bijzonderheden zijn. Ook krijg je tips en advies over alles wat met je kindje te maken heeft en wordt er een groeiboekje bij gehouden. Het consultatiebureau mag je ook nog eens gratis bezoeken, dus des te meer redenen om te gaan!

Op het consultatiebureau krijgt je baby ook de nodige inentingen. De komende weken zullen de eerste inentingen plaatsvinden voor bijvoorbeeld difterie, kinkhoest, tetanus, polio en Hib-ziekten (bacteriële infecties aan luchtwegen). Deze inentingen moeten herhaald worden, in de 11e maand zal je baby voor de vierde en laatste keer ingeënt worden. Later dit jaar zal je kleine ook nog worden ingeënt voor BMR, wat staat voor bof, mazelen en rode hond.

Je kindje gaat zich nu steeds meer ontwikkelen en het groeit elke dag een beetje meer. Deze periode gaat voor veel moeders erg snel. Voor je het weet is jouw kleine, schattige en fragiele baby in jouw ogen al 'groot'. Probeer dus elke dag goed stil te staan bij de ontwikkelingen van jouw baby. Door het maken van foto's, kun je de ontwikkelingen en het groeien helemaal goed in de gaten houden. Ook het bijhouden van een dagboekje kan leuk zijn, zo kun je later teruglezen wat je baby allemaal uitspookte. Wanneer je kleine een vrolijke bui heeft en veel lacht is het een goed idee om hier video-opnames van te maken. De lach van je baby is immers het mooiste wat er is en hier wil je het liefst zo vaak mogelijk naar terugkijken!

De eerste 12 weken wordt aangeraden om je kindje vitamine K druppels te geven wanneer je borstvoeding geeft. Het voedingscentrum raadt 150 microgram vitamine k-druppels per dag aan. Ook vitamine D is een waardevolle aanvulling aangezien je kindje zelf niet veel in aanraking komt met vitamine D. De aanbevolen hoeveelheid is 10 microgram per dag.

Tip

Vraag ook familie en vrienden om leuke berichtjes over je baby of over het kraambezoek te schrijven. Verzamel deze allemaal in een boek, dan heb je later alles netjes bij elkaar!

In iedere levensfase kan je kindje te maken krijgen met kinderkwalen. Zelfzorg.nl geeft je een handig overzicht van veelvoorkomende kinderkwalen en wat je er zelf aan kunt doen.