Week 3: Kwaaltjes

Als je nog geen last had van kwaaltjes, dan kan het zijn dat je deze week pas de effecten begint te voelen. Mocht dit gebeuren dan is het verstandig om je lichaam zo goed mogelijk te verzorgen. Let er wel op dat je nog voldoende beweging krijgt. Ga bijvoorbeeld wandelen met de kleine, zo kan iedereen meteen jouw baby bewonderen.

Over jou

Net als tijdens je zwangerschap kun je ook nu last krijgen van verschillende kwaaltjes. Misschien had je hier vorige week al last van, maar ze kunnen ook nu pas deze week opkomen. De zwangerschapshormonen, die maanden in jouw lichaam aanwezig waren, zullen nu weer verdwijnen. Dit zorgt ervoor dat je lichaam weer moet wennen aan deze nieuwe situatie met kwaaltjes tot gevolg. Zo kun je snel vermoeid raken, last hebben van stemmingswisselingen, opgezwollen borsten en concentratieproblemen. Ook moet je vaker naar de wc en kun je spontaan gaan zweten. Dit heeft te maken met de grote hoeveelheid vocht die in jouw lichaam is opgeslagen. Het vocht wat je tijdens je zwangerschap hebt vastgehouden, plas en zweet je er nu uit. Let er goed op dat je regelmatig naar het toilet gaat, ook als je geen drang voelt om te plassen. Je spieren rond je bekkenbodem zijn nog niet voldoende hersteld om duidelijk aan te geven dat je naar de wc moet. Het is 's avonds dan ook geen overbodige luxe om maandverband te gebruiken, ook omdat de bloedingen van afgelopen weken nog even zullen aanhouden.

Heb je nog last en pijn bij het zitten? Het klinkt gek, maar probeer dan zo min mogelijk op zachte banken te zitten. Wanneer je op een harde stoel zit, wordt het vocht uit je wondjes geduwd, wat het herstellingsproces versnelt. Bovendien heb je zo een minder trekkerig gevoel aan je huid en zul je merken dat je minder irritaties hebt.

Ondanks de mogelijke kwaaltjes kun je wel zin hebben in uitstapjes. Heel de dag thuis zitten is ook geen pretje, dus blijf vaak naar buiten gaan! Je hebt flink wat dagen op bed doorgebracht, waardoor een wandeling je onverwachts veel goed kan doen. De frisse lucht voelt fijn aan en daarnaast is dit het moment om met je kindje te pronken. Door achter de kinderwagen te lopen heb je bovendien voldoende steun en kun je bij vermoeidheid even leunen. Het doet je waarschijnlijk ook veel goed om iedereen die je buiten tegenkomt je kleine te laten zien. Je bent trots en dat mag je laten merken! Daarnaast is de beweging die je krijgt ook erg goed voor je lichaam. Probeer daarom elke dag een wandeling te maken je zult zien dat je hier uiteindelijk alleen maar energie van krijgt! Als je energie hebt voor grotere uitstapjes, dan moet je dat zeker doen. Je kunt ook familie en vrienden bezoeken, een dag naar het park gaan of bijvoorbeeld naar de dierentuin. Zolang jij het aankan is het goed! Zorg overigens wel dat je kindje, zeker bij langere uitstapjes, goed gekleed is. Veel vrouwen hebben de neiging om hun baby helemaal in te pakken, dit is niet nodig en bovendien vaak slecht voor het lichaampje. Een te warm lichaam in de koude buitenlucht is namelijk niet goed. Gewone kleding met een jasje en een mutsje is voldoende om je kindje warm te houden.

De eerste 12 weken wordt aangeraden om je kindje vitamine K druppels te geven wanneer je borstvoeding geeft. Het voedingscentrum raadt 150 microgram vitamine k-druppels per dag aan. Ook vitamine D is een waardevolle aanvulling aangezien je kindje zelf niet veel in aanraking komt met vitamine D. De aanbevolen hoeveelheid is 10 microgram per dag.

Over je baby

De eerste 12 weken wordt aangeraden om je kindje vitamine K druppels te geven wanneer je borstvoeding geeft. Het voedingscentrum raadt 150 microgram vitamine k-druppels per dag aan. Ook vitamine D is een waardevolle aanvulling aangezien je kindje zelf niet veel in aanraking komt met vitamine D. De aanbevolen hoeveelheid is 10 microgram per dag.

Tip

Wil je op een koude dag een wandeling maken? Leg dan vooraf een warme kruik in de kinderwagen, zo is de temperatuur een stuk aangenamer voor je baby!

In iedere levensfase kan je kindje te maken krijgen met kinderkwalen. Zelfzorg.nl geeft je een handig overzicht van veelvoorkomende kinderkwalen en wat je er zelf aan kunt doen.