Vette vis is gezond

Op onze vraag van de week ‘Hoe vaak per week eet je vis’ antwoordt 45% van de deelnemers: ik eet ten minste eenmaal per week vis. 43% geeft echter aan bijna nooit vis te eten. 12% eet twee keer of zelfs nog vaker vis. Aanbevolen wordt om minimaal één of twee keer per week vis te eten. Maar waarom eigenlijk?

Waarom vis

Vis is gezond, en het mooie van vis is dat ook de vette vissoorten gezond zijn. Vette vissen zijn bijvoorbeeld zalm, haring, sardien en tonijn. Als je twee keer in de week vette vis eet, dan verminder je de kans op hart- en vaatziekten met zo’n 20 tot 30%. Eet je regelmatig vis dan heb je bovendien minder kans op een hartstilstand of depressies. Al deze voordelen van vis hebben hoogstwaarschijnlijk te maken met de aanwezigheid van omega-3-vetzuren (EPA en DHA) in (met name vette) vis. Dat verklaart de aanbeveling om wekelijks vis te eten.

Helaas houdt niet iedereen van vis. Toch is het zeker de moeite waard een of twee keer per week vis te eten. Begin bijvoorbeeld met een stukje tonijn. Tonijn is een ‘vlezige’ vis, wat wil zeggen dat het qua structuur en smaak op vlees lijkt. Daardoor valt het vaak ook in de smaak bij mensen die zeggen geen vis te lusten. En wees creatief met vis. Vis kun je eten bij de warme maaltijd, maar je kunt ook vis op een bolletje of boterham doen of verwerken in een lekkere salade.

Visolie

Voor wie geen vis wil of kan eten, zijn supplementen met visolie een alternatief. Ook visolie heeft een gunstige invloed op de conditie van hart en bloedvaten en de bloeddruk. Verder helpt het bij de verlaging van het cholesterolgehalte en heeft het een gunstige invloed op de souplesse van de gewrichten, de huid en het concentratievermogen.

Meer weten

Wil je meer weten? Klik op de informatie hiernaast. Je kunt ook kijken op de website van het Voedingscentrum.

Loading...Loading...