Vegetariër heeft 30% minder kans op staar

Op de site van The American Journal of Clinical Nutrition werd onlangs een Brits onderzoek gepubliceerd dat gehouden is onder 28.000 mensen. Van deze groep kregen 1.500 mensen staar. Uit het onderzoek bleek dat mensen die weinig vlees aten, minder kans hadden op grauwe staar (cataract) dan mensen die veel vlees aten (meer dan 100 gram per dag). Vegetariërs hadden 30% minder kans hierop, veganisten zelfs 40% en viseters 15%.

De uitkomst zegt overigens niet dat mensen die veel vlees eten eerder staar krijgen. Er kunnen immers andere oorzaken zijn waardoor vegetariërs staar op afstand houden.

Bron: Gezondgids van de Consumentenbond, juni/juli 2011