Veelgestelde vragen

Wat zijn mineralen?

Mineralen zijn stoffen die gewonnen worden uit de aarde en de zee. Ook sporenelementen kunnen tot deze groep worden gerekend. De meeste mineralen zijn in onze voedingsmiddelen terug te vinden, andere worden speciaal aan etenswaren toegevoegd om een tekort te voorkomen, zoals jodium in zout.

Welke mineralen zijn regelmatig in voedingssupplementen terug te vinden?

Calcium: voor sterke botten en tanden, gunstig voor bloeddruk en voor opname en transport van vitamines en mineralen. Met name belangrijk voor de jeugd, zwangere vrouwen en oudere vrouwen. Komt vooral voor in zuivelproducten, zoals melk en kaas.

Chroom: ondersteunt de werking van insuline in het lichaam. Heeft een verlagend effect op het vetgehalte. Remt de eetlust en stopt de snoepdrang. Goed bij vermoeidheid. Zit vooral in zemelen van graanproducten, maar ook in biergist, groente, rietsuiker, lever en vlees.

Jodium: voor de schildklierfunctie, verbetert de opname van koolhydraten. Standaard aan zout toegevoegd om tekort te voorkomen, in verband met de schildklierfunctie. Komt ook voor in zeevis en groenten.

Koper: voor de vorming van rode bloedlichaampjes, pigment en haar. Bevordert de bloedstolling en werkt weerstandverhogend. Komt vooral voor in orgaanvlees, zeevis, schaal- en schelpdieren, noten en graanproducten.

Magnesium: voor de opname van vitamines en andere mineralen, ondersteunend voor de spierconditie, belangrijk bij stress en inspanning. Komt in bijna alle voedingsmiddelen voor, maar het gehalte verschilt sterk. Cacao en bittere chocolade, schelpdieren, garnalen, sojabonen en noten bevatten meer dan 100 milligram magnesium per 100 gram. Ook groene groenten, ongepelde granen en noten zijn rijk aan magnesium.

Selenium: gaat (gewrichts)ontstekingen tegen, kan pijn verlichten. Zit vooral in granen, groenten, orgaanvlees, vis en schelpdieren.

IJzer: voor transport van zuurstof door de cellen en energieproductie. Een tekort geeft een moe gevoel. Is te vinden in vlees en vleesproducten, aardappelen, brood en groenten.

Zink: versterkt afweersysteem, bevordert wondgenezing, heeft invloed op reuk- en smaakzintuigen. Voorkomt hongergevoel, omdat het de bloedsuikerspiegel normaal houdt. Nodig voor de groei. Werkt vooral goed in combinatie met chroom. Zit in vlees, vis (haring), bruinbrood, peulvruchten en rijst.

Voor meer informatie over vitamines en mineralen kun je op de site van het Voedingscentrum en het Vitamine Informatie Buro kijken.