Veelgestelde vragen

Wat wordt er verstaan onder 'gezond leven'?

Gezond eten betekent in elk geval dagelijks twee stuks fruit en twee ons groente. Verder is het belangrijk te letten op wat je eet: weinig verzadigde vetzuren en matig zijn met suiker en zout. Drink voldoende, minimaal anderhalf tot twee liter water. Bij een gezonde levensstijl horen gezonde gewoontes: gevarieerd eten, veel vezelrijke producten nuttigen (zoals volkoren brood, groente en fruit), voldoende bewegen (minimaal een half uur beweging per dag) en overmatig eten en drinken vermijden.

Misschien kies je voor een gezonde levensstijl om er beter uit te zien of om lekker in je vel te zitten. Maar wat nog veel belangrijker is: als je meer beweegt of sport, gezonder en bewuster eet en geen overgewicht hebt, loop je aanzienlijk minder kans op hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, diabetes, bepaalde vormen van kanker, of slijtage aan bijvoorbeeld gewrichten. 

Tips

Begin altijd met een ontbijt. Het ontbijt levert je lichaam de energie om de dag aan te kunnen en je hebt minder snel lekkere trek. Heb je ‘s morgens moeite om een boterham te eten? Neem dan een bakje yoghurt met muesli. Laat de auto eens wat vaker staan en neem in plaats daarvan de fiets. Als je toch met de auto gaat, parkeer dan wat verder weg. Op die manier moet je toch een stukje lopen. Ga niet met de lift, maar gebruik de trap. Het zijn allemaal mogelijkheden die je kunt benutten om even te bewegen. Zoek een sport uit die goed bij je past. Als je je sport echt leuk vindt, is het gemakkelijker om ook echt te gaan.

Aanvullingen

Gezond eten geeft je lichaam de kracht om alle dagelijkse dingen te kunnen doen. Energie, weerstand en je gezond voelen, hangt nauw samen met een gezond leefpatroon en voldoende beweging. Je lichaam gebruikt voeding om aan alle benodigde vitamines en mineralen te komen. Daarnaast kun je als aanvulling gebruik maken van voedingssupplementen. Bijvoorbeeld als je je wat fitter of energieker wilt voelen, of als je zwanger bent, veel sport of ziek bent geweest.