Veelgestelde vragen

Wat is vitamine D?

Vitamine D helpt bij het in stand houden van normale botten en tanden, het helpt de weerstand op peil te houden, het speelt een rol bij de werking van je spieren en bevordert de opname van de mineralen calcium en fosfor. De meeste mensen krijgen een derde deel van hun vitamine D binnen via voeding (vette vissoorten zoals paling, zalm en makreel bevatten vitamine D). De rest van de nodige vitamine D kan je lichaam onder invloed van zonlicht zelf aanmaken. Een tekort aan vitamine D leidt tot afwijkingen in het skelet (osteoporose of botontkalking), een slecht gebit en spierkrampen. Dit komt doordat de opname van calcium en de opbouw van de botten trager verloopt als er te weinig vitamine D in het lichaam aanwezig is.

In principe kun je via de zon alleen in de zomer voldoende vitamine D aanmaken. Maar al bij het gebruik van zonnebrand factor 8 maak je nagenoeg geen vitamine D meer aan. Mensen die overdag vooral binnen zijn, die gezichtsbedekkende kleding dragen of een donkere huidskleur hebben, maken ook met zon alleen onvoldoende vitamine D aan. Voor veel mensen is de blootstelling aan de zon dus niet genoeg. 

Extra vitamine D gebruiken

Voor jonge kinderen, ouderen, mensen met een getinte huidskleur, mensen die weinig buiten komen en zwangere vrouwen geldt het advies om altijd extra vitamine D te nemen.

  • Mensen tussen de 4 en 70 jaar met een lichte huid, die dagelijks voldoende buiten komen (15 tot 30 minuten bij hoogstaande zon met hoofd en handen onbedekt) hebben geen extra vitamine D nodig uit een voedingssupplement.
  • Mensen tussen de 4 en 70 jaar met een donkere huid, met lichaamsbedekkende kleding of die weinig buitenkomen hebben dagelijks 10 microgram vitamine D nodig uit een voedingssupplement.
  • Zwangere vrouwen en vrouwen tussen de 50 en 70 jaar wordt aangeraden om dagelijks 10 microgram vitamine D te nemen.
  • Kinderen van 0 tot en met 3 jaar wordt aangeraden dagelijks 10 microgram extra vitamine D te geven.
  • Voor ouderen vanaf 70 jaar luidt het advies van de Gezondheidsraad dagelijks 20 microgram vitamine D uit een supplement te gebruiken, omdat het hen beschermt tegen botbreuken.

Let op: van vitamine D kun je ook te veel binnenkrijgen. Het is daarom belangrijk om je aan de geadviseerde hoeveelheden te houden of aan de hoeveelheden die je arts voorschrijft. De veilige bovengrens van vitamine D-inname is:

  • Voor volwassenen en kinderen van 11 t/m 17 jaar 100 microgram per dag.
  • Voor kinderen van 1 t/m 10 jaar 50 microgram per dag
  • Voor kinderen tot 1 jaar is de bovengrens 25 microgram.