Veelgestelde vragen

Wat verandert er in een lichaam dat ouder wordt?

Of je je nu heel oud voelt of nog piepjong. Of je al veel grijze haren hebt of maar een enkele: als je tot de senioren gaat behoren, verandert er van alles in je lichaam. Om gezond te blijven heb je dan soms wat extra’s nodig.

Wat gebeurt er als je ouder wordt?

  • De weerstand neemt af.
  • Organen gaan trager werken.
  • Het herstellend vermogen neemt af.
  • De hormoonproductie vermindert.
  • Het reactievermogen neemt af.
  • De bloedsomloop wordt trager.

Al deze processen kunnen redelijk ongemerkt gaan, maar kunnen ook voor klachten zorgen.

Vitamines

Ouderen krijgen niet altijd genoeg vitamines binnen, zo blijkt uit onderzoek. Bijvoorbeeld omdat ze niet gezond of erg weinig eten, maar ook een verminderde opname door het lichaam kan een rol spelen. Een multivitamine speciaal voor ouderen bevat precies die vitamines en mineralen die juist het ouder wordende lichaam nodig heeft.

Extra vitamine D!

Vitamine D is nodig voor stevige botten en tanden. Voor de meeste mensen levert de voeding (o.a. margarine) voldoende vitamine D. Vanaf circa 50 jaar hebben vrouwen extra vitamine D nodig, mannen vanaf 60 jaar. Dit komt doordat de huid minder goed in staat is om vitamine D aan te maken. Bij mensen die weinig buiten komen, is de behoefte groter.

Gewrichtsklachten

Artrose is een gewrichtsaandoening die vooral voorkomt bij ouderen. Het is een gevolg van overbelasting en slijtage. Bij veel mensen helpt glucosamine om hun gewrichten soepel te houden. Bij gewrichtspijn met ontstekingsverschijnselen schrijven artsen vaak een pijnstiller met diclofenac voor.

Overgang en osteoporose

Zo rond haar 50e krijgt een vrouw haar laatste menstruatie. Deze overgang kan gepaard gaan met diverse tamelijk onschuldige, maar vervelende klachten, zoals opvliegers, hoofdpijn en neerslachtigheid. Er zijn gezondheidsproducten die kunnen helpen de klachten te verminderen.

Na de overgang ligt er een ernstiger kwaal op de loer: osteoporose. Vanaf ongeveer het 40e levensjaar begint de hoeveelheid bot die wordt afgebroken een fractie groter te worden dan wat wordt aangemaakt. Een op de vier vrouwen krijgt na de overgang dan ook last van botontkalking oftewel osteoporose en daarmee een verhoogde kans op botbreuk. Voorkomen kán door extra calcium in te nemen. Ook daarbij is het heel belangrijk te zorgen voor voldoende vitamine D, omdat de calcium anders niet kan worden opgenomen.

Geheugenverlies

Net als bij andere lichaamsdelen is ook voor de hersenen een goede conditie belangrijk. Ze slijten eerder door rust dan door gebruik! Geheugenverlies kan een gevolg zijn van een verminderde doorbloeding. Ginkgo biloba werkt daarbij gunstig en wordt daarom onder meer toegevoegd aan sommige multivitamines voor 50-plussers. Er zijn aanwijzingen dat ook lage gehaltes vitamine B12 in het bloed kunnen leiden tot onder meer vergeetachtigheid. Bij zo’n kwart van de ouderen werkt de opname van vitamine B12 uit de natuurlijke voeding niet goed. Ook dan is een supplement een goed idee.