Veelgestelde vragen

Ik ben zwanger, waar moet ik op letten?

De beste start voor je baby begint al in jouw buik. Als je gezond en gevarieerd eet, geef je je kindje dus een goede start. Maar er is meer dat je kunt doen.

Foliumzuur

Vitamine B-11 oftewel foliumzuur is belangrijk voor de ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel van de baby. Daarom krijg je als zwangere vrouw het advies om dagelijks een tablet met tenminste 0,4 mg foliumzuur te slikken tijdens de eerste maanden van de zwangerschap. Foliumzuur verkleint de kans op aandoeningen als een open ruggetje.

Visolie

Uit onderzoek blijkt dat olie uit vette vis heel goed is voor de motorische ontwikkeling van een kindje terwijl het nog in de buik zit. Het eten van vette vis is niet voor elke zwangere vrouw een feest. Visolie is in capsule- of druppelvorm dan een goed alternatief.

Darmflora

Komt er in jouw familie veel allergie voor? Steeds meer wordt bekend over de rol die de darmflora speelt in hetafweersysteem. Een goed ontwikkelde darmflora zou de kans op allergie van huid of luchtwegen van een kindje kunnen verminderen. Hiervoor is er een speciaal darmflorapoeder dat je al in het eindstadium van de zwangerschap kunt gebruiken. Het optimaliseert je eigen darmflora, wat dan wordt doorgegeven aan je baby.

Calcium

Tijdens het slapen kun je last krijgen van krampen en pijnscheuten in de onderbenen. Dit heeft te maken met het tekort aan kalk in je lichaam. Je doet er daarom goed aan om meer calcium in te nemen.

Multivitamines

Er zijn multivitamines verkrijgbaar speciaal voor zwangere vrouwen. Daarin zit alles wat je nodig hebt, in de juiste hoeveelheid. Teveel vitamine A is bijvoorbeeld gevaarlijk wanneer je zwanger bent. De multivitamines voor aanstaande moeders hebben daarom een aangepaste dosering vitamine A zodat je hier niet teveel van kunt slikken.