Tomatenpuree tegen rimpels
Als je elke dag tien eetlepels tomatenpuree eet, dan heb je geen anti-rimpelcrème meer nodig. Aldus dermatologen van de universiteiten van Manchester en Newcastle. Tomaten remmen namelijk het verouderingsproces van de huid en stimuleert de huid om het eiwit procollageen aan te maken. Daardoor verbetert de huidstructuur.
De onderzoekers voerden een kleinschalige studie uit op tien proefpersonen, die drie maanden lang elke dag 55 gram tomatenpuree aten. De proefpersonen dronken daar 10 gram olijfolie bij, om de opname van de werkzame stoffen in de puree te verhogen.
Na drie maanden bleek er in hun huid veel meer collageen te zijn aangemaakt. Verder helpt de puree ook goed tegen de zon. De huid bleek 30% beter bestand tegen uv-straling. Het effect is vergelijkbaar met dat van een zonnebrandcrème met een lage factor.
Bron: AD

