Stoppen met roken

Introductie

Heb je besloten om te stoppen met roken? Gefeliciteerd, dat is een heel gezond besluit! Dat is de eerste en belangrijkste stap voor het slagen. Gelukkig hoef je het niet helemaal alleen te doen. Sterker nog, met hulp heb je meer kans op succes.

Symptomen

Stoppen met roken is niet altijd gemakkelijk. In de eerste plaats is je lichaam gewend aan het roken. Eén van de stoffen die door roken in het bloed komt is nicotine, dat een opwekkend effect heeft. Krijgt je lichaam geen nicotine meer, dan ga je je onbehaaglijk voelen en wil je snel weer naar een sigaret grijpen. Naast het fysieke missen is er ook een mentaal missen: je bent gewend om te roken, misschien al jarenlang. Sommige rokers roken vooral als ze gespannen zijn, anderen juist als het ergens gezellig is. Stop je met roken, dan mis je het juist op die momenten.

Ook de ontwenningsverschijnselen kunnen het je flink lastig maken. Grote kans dat je je humeurig, rusteloos of ongeduldig voelt. Misschien heb je last van hoofdpijn, slaap je slecht of kun je je moeilijk concentreren en/of heb je last van obstipatie. Grote kans ook dat je meer eet of snoept. Allemaal gevolgen van het stoppen met roken. 

Behandeling

Uit onderzoek van blijkt dat stoppen met roken met hulp succesvoller is dan zonder hulp (Bron: Trimbos). En alle hulpmiddelen tegen roken zijn even effectief. Hulpmiddelen hebben dus effect en dat is goed nieuws. Een voorbeeld van zo’n hulpmiddel is een nicotinevervanger. Dit product helpt de ontwenningsverschijnselen van de lichamelijke verslaving heel langzaam af te bouwen. Door kleine doses nicotine in te nemen – zonder te roken – worden de ergste lichamelijke afkickverschijnselen gedempt en is het makkelijker vol te houden. Dat kan op verschillende manieren:

  • Kauwgom met nicotine. Ook handig tijdens ‘de moeilijke uurtjes’. Verkrijgbaar in twee sterktes, waardoor je de hoeveelheid nicotine geleidelijk kunt verminderen.
  • Nicotinepleisters. Via deze pleisters verspreidt de nicotine zich door de huid in het lichaam. Er zijn pleisters in verschillende sterktes.
  • Zuigtabletten of tabletten voor onder je tong.
  • Een inhaler, die je op dezelfde manier kunt gebruiken als een sigaret.

Lees altijd eerst de bijsluiter. Op deze website kun je de bijsluiters van verschillende zelfzorggeneesmiddelen alvast lezen. Gebruik nooit meer dan aangegeven. Je kunt beter geen nicotineproducten gebruiken als je zwanger bent.

Preventie

In het begin kan het je helpen om situaties te vermijden waarin je geconfronteerd wordt met mensen die roken, of situaties waarin je zelf ook altijd rookte.

Wanneer medische hulp zoeken?

Als je behoefte hebt aan extra ondersteuning, dan kun je de huisarts inschakelen.