Spijsverteringsklachten

Symptomen

Een brandend gevoel in de maagstreek, overgeven, diarree of juist verstopping of obstipatie: het zijn veel voorkomende klachten van de spijsvertering. Vaak worden deze veroorzaakt door wat je eet en drinkt, soms is een virus of bacterie de boosdoener. 

Spijsvertering is een vrij ingewikkeld, maar goed georganiseerd systeem. Een systeem dat heel wat kan verduren en dat is ook nodig, want elke dag wordt er veel van gevraagd. Het voedsel moet worden getransporteerd, afgebroken en gescheiden in nuttig, nutteloos en schadelijk. Ook wordt het systeem belaagd door ‘aanvallers’ uit de buitenwereld (bacteriën, virussen en min of meer giftige stoffen). 

Ons dagelijks eten en drinken levert de brandstof die ons lichaam nodig heeft. Maag en darmen zorgen voor de vertering van het voedsel en de opname van de voedingsstoffen. Zo krijgt ons lichaam de kracht en energie die het nodig heeft. Vooral een gezonde darmwerking en een evenwichtige darmflora zijn heel belangrijk voor de gezondheid: een flink deel van onze weerstand komt hier tot stand.

Eten of drinken van (teveel) prikkelende stoffen is vaak de oorzaak van spijsverteringsklachten: alcohol, koffie, scherpe kruiden of tabak. Maar ook te snel, te veel, te heet, te vet, of op zeer onregelmatige tijden eten, kan tot klachten leiden. Zelfs je levensstijl (stress of spanning) is van invloed op de spijsvertering.

Behandeling

Klachten zoals brandend maagzuur, misselijkheid, darmkrampen, diarree en obstipatie, zijn meestal tijdelijk van aard en niet ernstig. Je kunt ook een dagboek bijhouden om in kaart te brengen wanneer je last hebt van bepaalde klachten. Soms is er iets meer nodig. In dat geval kun je zelfzorgproducten gebruiken die de spijsvertering verbeteren of, indien nodig, de klachten bestrijden.

Preventie

Om klachten te voorkomen en de darmen voldoende aan te zetten tot beweging, is het heel belangrijk dagelijks vezelrijk voedsel, groente en fruit te eten en voldoende te drinken (minstens 2 liter). Ook dagelijks voldoende lichaamsbeweging, niet te vet eten en stress vermijden, is belangrijk. Vermijd voedingsstoffen waarvan je weet dat je er last van kunt krijgen.