Spijsvertering

Introductie

Ons dagelijks eten en drinken levert de brandstof die ons lichaam nodig heeft. Maag en darmen zorgen voor de vertering van het voedsel en de opname van de voedingsstoffen. Zo krijgt ons lichaam de kracht en energie die het nodig heeft. Vooral een gezonde darmwerking en een evenwichtige darmflora zijn heel belangrijk voor de gezondheid: een flink deel van onze weerstand komt hier tot stand.

Spijsvertering is een vrij ingewikkeld, maar goed georganiseerd systeem. Een systeem dat heel wat kan verduren en dat is ook nodig, want elke dag wordt er veel van gevraagd. Het voedsel moet worden getransporteerd, afgebroken en gescheiden in nuttig, nutteloos en schadelijk. Ook wordt het systeem belaagd door ‘aanvallers’ uit de buitenwereld (bacteriën, virussen en min of meer giftige stoffen).

Kenmerken

Als je winderig bent, kan dit veroorzaakt worden door je spijsvertering.

Zelfzorg

Je kunt voor zelfzorgproducten kiezenen die bijdragen aan het behoud van een gezonde spijsvertering. Deze bevatten onder andere artisjok, mariadistel en/of paardenbloem.

Voorzorgsmaatregelen

Om klachten te voorkomen en de darmen voldoende aan te zetten tot beweging, is het heel belangrijk dagelijks vezelrijk voedsel, groente en fruit te eten en voldoende te drinken (minstens 2 liter). Kauw goed en eet rustig, zodat het speeksel de voorvertering op gang kan brengen. Ook dagelijks voldoende lichaamsbeweging, niet te vet eten en stress vermijden, is belangrijk. Neem voldoende vezels.

Wanneer medische hulp zoeken?

Medische assistentie is niet nodig.