Spierverkramping

Spierschokken

Symptomen

Spierkramp of kramp is het plotseling samentrekken van de vezels van spieren, eigenlijk een overmatige reactie van spieren. Een deel van de vezels van een spier is normaal gesproken in rust in rust, terwijl een ander deel zich samentrekt ofwel actief is. Spierkramp kan onder andere voorkomen in de kuiten, benen, armen of tenen.

Bij spierschokken gaat het om onwillekeurige, schokkerige bewegingen, vooral tijdens de slaap. Spierschokken komen veel voor bij pasgeborenen en zuigelingen, maar ook volwassenen kunnen tijdens het inslapen heftige spierschokken hebben. Spierschokken zijn een vorm van spierverkramping. Helaas zijn er geen zelfzorgmiddelen om spierschokken te behandelen.

Spierverkramping komt vooral voor tijdens of na een inspanning en is te herkennen aan de scherpe pijn en een aangespannen of harde spier. Daarna kun je dagenlang last hebben van een soort spierpijn. Spierverkramping kan op veel plekken voorkomen. Zo kan de oorzaak van steken in de zij tijdens het hardlopen kramp in het middenrif zijn. Ook een ‘stijve nek‘ is een voorbeeld van spierverkramping. De nek voelt dan stijf en pijnlijk aan. Spit is een verkramping die er ‘ineens inschiet’, laag in de rug. Wanneer je ‘s nachts wakker wordt omdat je last hebt van kramp in de benen, kuiten of voeten, wordt dit nachtelijke spierkramp genoemd.

Oorzaken van spierverkramping kunnen zijn:

  • Een verkeerde houding of te strakke kleren
  • Een tekort aan calcium, zout, magnesium of glucose
  • Dehydratie
  • Te zware belasting van de spieren (bijvoorbeeld door sporten)
  • Te sterke afkoeling van de spieren (bijvoorbeeld door zwemmen in koud water)

Behandeling

Zodra je kramp voelt opkomen, helpt het om de spier voorzichtig uit te strekken. Dit kan tijdelijk de pijn verergeren, maar deze zal snel afnemen. Als je last hebt van nachtelijke krampen kan je, je lig-houding veranderen. Als je benen hoger liggen dan je hoofd wordt stroomt het bloed beter door. Spierverkramping kan behandeld worden met pijnstillers en spierwrijfmiddelen. 

Preventie

Afhankelijk van de oorzaak van spierverkramping, zijn er verschillende manieren om deze klachten te voorkomen:

  • Het aannemen van een goede (zit-)houding
  • Niet te strakke kleding dragen
  • Zorgen dat je voldoende calcium, zout, vocht en magnesium binnenkrijgt
  • Niet teveel te eten voor het sporten
  • De tijd nemen voor een warming-up en cooling-down
  • Voor het slapen de spieren ontspannen

Wanneer medische hulp zoeken?

Als met een week de spierverkramping niet duidelijk vermindert, is het verstandig om de hulp van een huisarts in te roepen. Verrekkingen of andere rugblessures waarbij de pijn duidelijk niet tot een paar spieren beperkt blijft, moeten altijd door de dokter beoordeeld worden.