Spanning en ontspanning

Introductie

Soms is het moeilijk om het juiste evenwicht te vinden tussen spanning en ontspanning. Ook het vasthouden van dat evenwicht is niet altijd gemakkelijk.

‘Ontspannen en rap een beetje’

Een uitspraak met een grote kern van waarheid. Tijdens een vakantieperiode lukt het vaak wel om lekker te ontspannen en in alle rust leuke dingen te doen. Maar tegenwoordig is het soms moeilijk om in het gewone dagelijkse leven het juiste evenwicht te vinden tussen spanning en ontspanning.

Kenmerken

Te veel drukte en spanning kunnen leiden stress, nervositeit en slapeloosheid. Als je dit herkent, probeer het dan bij de wortel aan te pakken.

Zelfzorg

Wil je een extra steuntje in de rug: er zijn diverse zelfzorgproducten verkrijgbaar die helpen om gevoelens van spanning te verminderen. Vaak bevatten deze producten valeriaan, Sint-Janskruid, passiflora of hop. Valeriaan werkt kalmerend, maakt niet suf en werkt niet verslavend. Sint-Janskruid wordt meestal gebruikt bij lichte of matige neerslachtige gevoelens.

Let op: van Sint-Janskruid is bekend dat het de werking van geneesmiddelen en de anticonceptiepil kan beïnvloeden. Lees voordat je het gaat gebruiken de informatie op de verpakking of in de gebruiksaanwijzing.

Voorzorgsmaatregelen

Verminder de (werk)druk en ruim méér tijd voor ontspanning in. Ga bijvoorbeeld dagelijks een stuk wandelen of fietsen en houd je aan een gezond eetpatroon. Bepaal voor jezelf wat dé manier is om goed te kunnen ontspannen. Er is niets mis met hard werken of een beetje extra drukte op zijn tijd. Het is de manier waarop je ermee omgaat die ervoor zorgt dat zo’n periode van drukte niet uitmondt in stress.

Ook goede nachtrust speelt hierbij een rol. Tijdens de slaap ontspant het lichaam zich en wordt het als het ware opgeladen voor een nieuwe dag. Moeilijk kunnen slapen is een typisch kenmerk van spanning. In bed liggen maar niet in slaap kunnen vallen, omdat allerlei gedachten door je hoofd spelen. Voor een keer is dat niet erg, maar als je telkens moeilijk in slaap valt of vaak wakker wordt dan resten je te weinig uren om ‘s ochtends weer fit aan de slag te gaan.

Opnieuw is ontspannen de sleutel. Neem bijvoorbeeld een bad of douche voor het slapen gaan of lees een boek. Een andere optie is ‘ontspannen door inspannen’. Ga ‘s avonds een blokje om of een rondje hardlopen. Een paar nachten lekker slapen geeft nieuwe energie. En besteed aandacht aan het verminderen van de druk, of dat nu werkdruk is of de druk van privé omstandigheden. Praat er over!

Wanneer medische hulp zoeken?

Als deze gevoelens niet overgaan na spannende tijden of dat ene examen, zou je last kunnen hebben van stress. Lees meer over stress.

Maak een afspraak bij de huisarts:

  •     als het niet lukt om de stress te verminderen en je behoefte hebt aan ondersteuning
  •     als je ook andere klachten krijgt, zoals angst, paniek of somberheid