Spanning en ontspanning

Kenmerken

  • Soms is het moeilijk om het juiste evenwicht te bewaren tussen spanning en ontspanning.
  • Probeer teveel drukte en spanning bij de wortel aan te pakken.

‘Ontspannen en rap een beetje’

Een uitspraak met een grote kern van waarheid. Tijdens een vakantieperiode lukt het vaak wel om lekker te ontspannen en in alle rust leuke dingen te doen. Maar soms is het moeilijk om in het gewone dagelijkse leven het juiste evenwicht te behouden tussen spanning en ontspanning.

Zelfzorg

Wil je een extra steuntje in de rug: er zijn diverse zelfzorgproducten verkrijgbaar die helpen bij gevoelens van spanning. Vaak bevatten deze producten valeriaan, Sint-Janskruid, passiflora of hop. Valeriaan maakt niet suf en geeft geen gewenning. Sint-Janskruid wordt meestal gebruikt bij lichte of matige neerslachtige gevoelens.

Let op: van Sint-Janskruid is bekend dat het de werking van geneesmiddelen en de anticonceptiepil kan beïnvloeden. Lees voordat je het gaat gebruiken de informatie op de verpakking of in de gebruiksaanwijzing.

Advies

Verminder de (werk)druk en ruim méér tijd voor ontspanning in. Ga bijvoorbeeld dagelijks een stuk wandelen of fietsen en houd je aan een gezond eetpatroon. Bepaal voor jezelf wat dé manier is om goed te kunnen ontspannen. Er is niets mis met hard werken of een beetje extra drukte op zijn tijd. Het is de manier waarop je ermee omgaat die ervoor zorgt voor balans.

Ook de nachtrust speelt hierbij een rol. Tijdens de slaap ontspant het lichaam zich en wordt het als het ware opgeladen voor een nieuwe dag.

Opnieuw is ontspannen de sleutel. Neem bijvoorbeeld een bad of douche voor het slapen gaan of lees een boek. Een andere optie is ‘ontspannen door inspannen’. Ga ‘s avonds een blokje om of een rondje hardlopen. Een paar nachten lekker slapen geeft nieuwe energie. En besteed aandacht aan het verminderen van de druk, of dat nu werkdruk is of de druk van privé omstandigheden. Praat er over!

Wanneer medische hulp zoeken?

Als deze gevoelens niet overgaan na spannende tijden of dat ene examen, zou je last kunnen hebben van stress. Lees meer over stress.

Maak een afspraak bij de huisarts:

  •     als je behoefte hebt aan ondersteuning
  •     als je klachten krijgt zoals angst, paniek of somberheid