Snurken

Introductie

Ruim 6 miljoen Nederlanders snurken. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is het zelfs zo, dat ruim de helft van hen tijdens het snurken meer geluid produceert dan gezond is. Snurkers maken soms net zoveel geluid als het geluid van een gesprek (60 dB), van stadsverkeer (85 dB) of zelfs van een concert (120 dB). De helft van de Nederlanders functioneert overdag slechter wanneer zij zelf of hun partners ‘s nachts snurken.

Kenmerken

Snurken is het meetrillen met de ademhaling van het achterste deel van het gehemelte. Vaak is snurken erger als je op je rug ligt, omdat je tong dan wat naar achteren zakt.

Zelfzorg

Er zijn diverse producten verkrijgbaar die kunnen helpen om het snurken te verminderen, variërend van neusklemmetjes tot keelspray.

Voorzorgsmaatregelen

Probeer niet op je rug te slapen, vaak is het snurken dan namelijk erger. Als je dikker bent, is de kans op snurken groter. Afvallen kan dus helpen. Ook door roken, het nuttigen van alcohol of het gebruik van slaapmiddelen en kalmeringsmiddelen kan het snurken verergeren. Probeer slapen met een volle maag te vermijden.

Wanneer medische hulp zoeken?

Snurken kan soms veroorzaakt worden door een onderliggende kwaal, zoals een neusverstopping, vergrote amandelen of griep. Meestal onschuldig dus. Het is wel verstandig om langs de huisarts te gaan als je door het snurken last hebt van vermoeidheid overdag of als er tijdens het slapen lange adempauzes zijn.