Overgewicht

Introductie

Overgewicht wordt veroorzaakt door een te grote hoeveelheid vetweefsel in het lichaam. Je weegt dan meer dan gezond is bij je lichaamslengte. Dit is bijna altijd het gevolg van meer energie innemen dan je verbruikt. Verkeerde voedingsgewoontes, zoals veel tussendoortjes, suiker, snoep en frisdranken, maar ook te weinig beweging zijn de belangrijkste oorzaken van overgewicht.

De gevolgen van overgewicht zijn een toenemende kans op hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, diabetes of bepaalde vormen van kanker. Mensen die te zwaar zijn, leiden vaak ook aan een negatief zelfbeeld en kunnen depressief raken met als gevolg opnieuw veel eten om gevoelens te verdrukken (verdriet, angst en dergelijke).

Symptomen

Of je een gezond gewicht hebt kun je op twee manieren meten. De meest gebruikte methode is de BMI. BMI (body mass index) geeft de verhouding weer tussen je gewicht en je lengte en daarmee een schatting van het gezondheidsrisico van je lichaamsgewicht. Je berekent de BMI als volgt: stel, je bent 1.89 mtr lang en weegt 85 kilo. Je deelt 85 door 1.89 en vervolgens nogmaals door 1.89, de BMI is dan 23,8. Een BMI van minder dan 18,5 duidt op ondergewicht, 18,5 tot 24,9 hoort bij een normaal gewicht, een BMI van 25 tot 30 betekent overgewicht en een BMI van meer dan 30 staat voor obesitas.

Een andere methode is het meten van het vet rondom je buik omdat dit vet nadelig is voor je gezondheid. Meet nadat je hebt uitgeademd de middelomtrek tussen de onderkant van het onderste rib en de bovenkant van het bekken. Vrouwen met een buikomvang vanaf 80 cm en mannen groter dan 94 cm hebben overgewicht.

In de praktijk geven de Body Mass Index (BMI) en de middelomtrek meestal dezelfde uitkomst. Als dat niet zo is, kan het beste het resultaat van de middelomtrek worden aangehouden, omdat deze het extra risico van te veel buikvet meeneemt.

Behandeling

Afvallen is moeilijk, geleidelijk afvallen is het beste. Een streng dieet werkt meestal maar voor even en is niet erg gezond. Het gaat voornamelijk om meer bewegen, gezonder en bewuster eten en minder tussendoortjes in de vorm van zoetigheid en vet.

Er zijn producten die de eetlust en het hongergevoel onder controle houden door het gevoel van verzadiging te bevorderen en middelen die de calorieopname uit koolhydraten en uit voedingsvetten verminderen.

Preventie

Overgewicht kun je op dezelfde manier behandelen als het voorkomen ervan. Zorg voor een gezond eet- en leefpatroon: beweeg voldoende en eet gezond. 

Wanneer medische hulp zoeken?

Lukt het niet om je eetgewoontes te veranderen, neem dan contact op met een diëtist of eventueel de huisarts.