Osteoporose

Botontkalking

Introductie

Bij het ouder worden verliezen botten hun stevigheid. Als botten erg broos worden, spreek je van osteoporose. Wereldwijd heeft 1 op de 3 vrouwen en 1 op de 8 mannen boven de 55 jaar hier last van. Bij osteoporose worden botten poreus, er komen kleine gaatjes in waardoor een bot sneller breekt. 

Symptomen

Je merkt niets van de ontkalking tot het moment dat een bot breekt. Botten in de wervels, de pols of de heup breken het meest als gevolg van osteoporose.

Behandeling

Het is belangrijk om voldoende calcium en vitamine D uit je voeding te halen. Calcium is belangrijk voor het aanmaken van de botten en vitamine D helpt om de kalk uit je darmen op te nemen in je bloed. Calcium en vitamine D zitten van nature in zuivelproducten. Daarnaast zit vitamine D in vette vis en bepaalde margarines. Ook zonlicht bevordert de aanmaak van vitamine D. Sporenelementen (magnesium, zink en koper) zijn ook nodig. Deze haal je uit groenten, graanproducten, peulvruchten en noten. Het is dus belangrijk om gezond en evenwichtig te eten.

Als je te weinig calcium binnenkrijgt, kun je hiervoor een zelfzorggeneesmiddel innemen.

Preventie

Bewegen is heel belangrijk. Door te bewegen worden je botten opgebouwd, krijg je sterkere spieren en een betere conditie. Door het trainen van je evenwicht sta je stabieler en val je minder snel.

Wanneer medische hulp zoeken?

Osteoporose is niet te genezen. Als je pijn hebt of je verandert van houding, ga dan naar de huisarts.