Ongezonde start voor kleine kinderen
Uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) blijkt dat Nederlandse peuters en kleuters te weinig groenten, fruit, vis en vezelrijke voedingsmiddelen eten. Het onderzoek is gehouden onder 1.300 kinderen van 2 tot 6 jaar. Verder bevat de voeding van kleuters te veel verzadigde vetzuren. Het ongezonde voedingspatroon van kinderen kan volgens het RIVM leiden tot overgewicht en op latere leeftijd tot chronische ziekten.
Het onderzoek toont aan dat kinderen in principe genoeg vet, eiwitten en koolhydraten binnen krijgen. Maar het type vet is lang niet altijd het goede. Vooral kleuters krijgen te veel verzadigde vetzuren binnen en te weinig gezonde vetzuren, die bijvoorbeeld in vis zitten.
Het RIVM wil nader onderzoek doen naar het vitaminengebruik onder peuters en kleuters. Vooralsnog gaat het instituut ervan uit dat jonge kinderen de meeste vitamines en mineralen in voldoende mate krijgen. Wel plaatst het vraagtekens bij de hoeveelheden vitamine D en foliumzuur die de kinderen binnenkrijgen.
Bron: ANP

