Nieuws

Zes tips tegen examenspanning

Examen spanning

Op de middelbare scholen gonst het in aanloop naar de eindsprint van de laatstejaars: eindexamens. Met het diploma binnen handbereik wil iedereen het beste eruit halen. Een goede voorbereiding is één, maar pieken op de juiste momenten is net zo belangrijk.

Maandag 14 mei starten de examens voor VMBO, HAVO en VWO. Ruim twee weken zal in menig huishouden het dagritme om de eindexamens heen gepland worden. Een spannende periode voor de scholieren en niet te vergeten hun familieleden. 

Het gevoel van spanning of zenuwen voor een examen is vaak juist goed. Het helpt mensen om zich te focussen, voor een betere concentratie en om zo beter te kunnen presteren. Maar wordt de spanning even wat teveel, dan kan je ervoor kiezen een zelfzorgproduct te gebruiken die helpt bij gevoelens van spanning. Veel van dergelijke producten bevatten valeriaan, Sint-Janskruid, passiflora of hop. 

Let op: van Sint-Janskruid is bekend dat het de werking van geneesmiddelen en de anticonceptiepil kan beïnvloeden. Lees voordat je het gaat gebruiken de informatie op de verpakking of in de gebruiksaanwijzing. De bijsluiter vind je ook op deze website of in de zelfzorg app. 

Breng jezelf in balans

  1. Zorg voor structuur en regelmaat – dat geeft de broodnodige rust in spannende tijden.
  2. Neem voldoende (nacht)rust.
  3. Sporten geeft een energieboost en de nodige afleiding.
  4. Zet devices die teveel afleiden op stil, of zet de wifi ’s nachts uit.
  5. Eet gezond, in plaats van een sugercrash door een energiedrankje of chocoladereep heeft je lichaam meer aan eiwitrijke producten zoals noten, kwark en banaan als tussendoortje.
  6. Wordt de spanning toch wat teveel kijk wat rustgevende zelfzorg producten voor je kunnen doen om je wat meer in balans te brengen.