Nieuws

Tekort aan jodium vanwege niet meer eten brood in dieet

Wanneer je weinig of geen brood eet, krijg je waarschijnlijk onvoldoende jodium binnen. Jodium is aan brood toegevoegd om tekorten te voorkomen. Een gebrek aan jodium is onwenselijk, vooral wanneer je zwanger bent of een kinderwens hebt. Volgens Robin Peeters, hoogleraar schildklierziekten van het Erasmus MC in Rotterdam: “Als je dan echt geen brood wil eten, neem dan een supplement dat jodium bevat”.

Jodium zit in zeewier, zeevis en eieren. In Nederland zit er van nature niet veel in de voeding. Daarom wordt het toegevoegd aan bijvoorbeeld zout en bakkerszout (waarmee brood gebakken wordt. Wanneer je zes boterhammen per dag zou eten, krijg je voldoende jodium binnen. Om de aanbevolen hoeveelheid binnen te krijgen zou je ook dagelijks 14 glazen melk, 8 eieren of 5 kilo runderlappen consumeren. Voor de meeste mensen onhaalbaar.

Jodium is een belangrijk mineraal dat betrokken is bij de groei en de ontwikkeling van het zenuwstelsel en onze stofwisseling. Ook is het belangrijk voor de hersenontwikkeling van ongeboren kinderen. Wanneer zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven niet voldoende jodium binnenkrijgen heeft dat vaak grote gevolgen.

Wanneer je de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid jodium niet kan binnenkrijgen via de voeding, kan een voedingssupplement met jodium uitkomst bieden. Voor volwassenen is tot 600 microgram jodium per dag veilig. Supplementen met jodium bevatten een lagere hoeveelheid en zijn gerust te gebruiken naast de normale voeding.

Bron: NPN