Nieuws

Drie tips bij spit

Drie tips bij spit

Iedereen heeft er wel eens last van: rugpijn. Bij spit ‘schiet' de pijn in je rug en verkrampen je spieren. Dat kan gebeuren als je te zwaar tilt, door een draaiende beweging met je bovenlichaam of bijvoorbeeld wanneer je te plotseling opstaat. Lees hoe je zo snel mogelijk weer op de been bent of beter voorbereid bent om spit te voorkomen. 

Tip 1: Blijf bewegen

Rugpijn maakt bewegen lastiger maar met stilzitten worden je spieren juist stijver en daarmee wordt de pijn erger. Bij spit is de gouden tip dan ook om in beweging te blijven. Een pijnstiller zoals paracetamol kan je hierbij helpen. Door te blijven bewegen ben je eerder van de spit af dan wanneer je op bed gaat liggen. Zwemmen, wandelen of yoga zijn goede manieren om in beweging te blijven bij spit.

Tip 2: Beweeg niet teveel of te plotseling

Abrupte bewegingen zijn niet goed bij rugpijn. Probeer het draaien van de romp te voorkomen bijvoorbeeld wanneer je uit bed stapt. Ook diep bukken of te zwaar tillen helpen niet bij het herstellen van spit. Kies dus voor gecontroleerd bewegen zonder schokbelasting, bijvoorbeeld door één voet aan de grond te houden in plaats van joggen of rennen. 

Tip 3: Maak je romp sterker

Wanneer de spit er een keer is ingeschoten dan is de kans groot dat het vaker gebeurt. Helemaal te voorkomen is rugpijn niet, maar sterke buik- en rugspieren ontlasten je onderrug. Daardoor maak je de kans kleiner dat je spieren verkrampen en de klacht zich herhaalt. Beperk de kans dat spit er weer inschiet door de spieren in je bovenlichaam te trainen. 

Lees meer over spit >>