Nachtrust

Goede nachtrust zorgt ervoor dat je je fit voelt en prima in staat om al je dagelijkse bezigheden uit te kunnen voeren. De slaapbehoefte is voor ieder mens anders. De één kan toe met 6 uur slaap, terwijl de ander tien uur nodig heeft om uitgerust wakker te worden.

Maar, iedereen overkomt het wel eens: je ligt te draaien in je bed en je kunt maar niet in slaap vallen. Voor een keer is dat helemaal niet erg. Het wordt echter vervelend als je vaak moeite hebt om in slaap te komen of om de hele nacht door te slapen.

Tips voor het slapen


Ontspannen zijn is een belangrijke voorwaarde om gemakkelijk in slaap te kunnen vallen en de hele nacht lekker door te slapen. Ga ‘s avonds een blokje om of een rondje hardlopen. Of neem bijvoorbeeld een bad of douche voor het slapen gaan of lees een boek. Een half uurtje ontspannen vóórdat je gaat slapen, zorgt ervoor dat je echt ‘klaar’ bent om te gaan slapen. Als je last hebt van storende geluiden dan kunnen oordopjes helpen.

Ook regelmaat in je leefpatroon is van groot belang. Je lichaam en geest hebben daar houvast aan. Ga op tijd naar bed – ook als je denkt niet te kunnen slapen -, eet op vaste tijden en niet voor je naar bed gaat.

Probeer ‘s avonds terughoudend te zijn met koffie, thee (behalve kruidenthee) en tabak. Deze bevatten namelijk opwekkende stoffen, terwijl je juist wilt ontspannen. Drink ‘s avonds ook liever geen alcohol. Als je alcohol drinkt, ontspan je weliswaar of word je slaperig maar uiteindelijk werkt het averechts. Het went om elke avond voor het slapen gaan alcohol te drinken en je zult merken dat je er steeds meer van nodig hebt om hetzelfde effect te bereiken. Bovendien word je vaak na enkele uren weer wakker nadat je in slaap bent gevallen van een ‘slaapmutsje’.

Zelfzorgmiddelen

Er zijn ook middelen verkrijgbaar die een natuurlijke nachtrust bevorderen. Vaak bevatten deze producten valeriaan (rustgevend), hop (slaapverwekkend) of melatonine. Melatonine ondersteunt de aanmaak van melatonine die ook door je eigen lichaam wordt gemaakt, waardoor de slaap bevorderd wordt.

Loading ... Loading ...