Nachtrust

Introductie

Goede nachtrust zorgt ervoor dat je je fit voelt en prima in staat om al je dagelijkse bezigheden uit te kunnen voeren. De slaapbehoefte is voor ieder mens anders. De één kan toe met 6 uur lekker slapen, terwijl de ander tien uur slaap nodig heeft om uitgerust wakker te worden.

Kenmerken

Wanneer het lang licht is of als je een jetlag hebt, kun je wel ondersteuning gebruiken om de slaap op te wekken. Als je snurkt of in een kamer ligt met iemand die snurkt kun je ook wel wat hulp gebruiken zodat je 's ochtends uitgerust wakker wordt.

Zelfzorg

Er zijn middelen verkrijgbaar die een natuurlijke nachtrust bevorderen. Vaak bevatten deze producten valeriaan (rustgevend), hop (slaapverwekkend) of melatonine.

Voorzorgsmaatregelen

Ontspannen zijn is een belangrijke voorwaarde om gemakkelijk in slaap te kunnen vallen en de hele nacht lekker door te slapen. Ga ‘s avonds een blokje om of een rondje hardlopen. Of neem bijvoorbeeld een bad of douche voor het slapen gaan of lees een boek. Een half uurtje ontspannen vóórdat je gaat slapen, zorgt ervoor dat je echt ‘klaar’ bent om te gaan slapen. Als je last hebt van storende geluiden dan kunnen oordopjes helpen.

Ook regelmaat in je leefpatroon is van groot belang. Je lichaam en geest hebben daar houvast aan. Ga op tijd naar bed – ook als je denkt niet te kunnen slapen -, eet op vaste tijden en niet voor je naar bed gaat.

Probeer ‘s avonds terughoudend te zijn met koffie, thee (behalve kruidenthee) en tabak. Deze bevatten namelijk opwekkende stoffen, terwijl je juist wilt ontspannen. Drink ‘s avonds ook liever geen alcohol. Als je alcohol drinkt, ontspan je weliswaar of word je slaperig maar uiteindelijk werkt het averechts. Het went om elke avond voor het slapen gaan alcohol te drinken en je zult merken dat je er steeds meer van nodig hebt om hetzelfde effect te bereiken. Bovendien word je vaak na enkele uren weer wakker nadat je in slaap bent gevallen van een ‘slaapmutsje’.

Vermijd blauw licht van smartphones, tablets, computers en de televisie voor het slapen gaan. Deze apparaten veroorzaken kortgolvig blauw licht, dat het zonlicht nabootst en dat je lichaam vertelt dat het tijd is om op te staan. Probeer het gebruik van deze hulpmiddelen te voorkomen binnen een uur voordat je van plan bent om in slaap te vallen. Probeer wekkers en andere schermen te bedekken.

Wanneer medische hulp zoeken?

Je kunt naar de huisarts gaan als:

  • je slaapproblemen hebt, veroorzaak door lichamelijke klachten.
  • je al weken slecht slaapt en alle adviezen en/of zelfzorgmiddelen niet helpen.
  • je overdag minder goed kunt functioneren doordat je slecht slaapt.