Hernia

Introductie

Een hernia is een uitstulping van een tussenwervelschijf. Meestal zit een hernia in de rug.

Symptomen

Een hernia zit meestal onder in de rug en kan een scherpe pijn in het been geven die doortrekt tot in het onderbeen, soms zelfs tot in de voet. Bij bepaalde bewegingen zoals het heffen van een gestrekt been, bij hoesten, niezen of persen, kan de pijn versterkt worden.

Het kan lastig zijn om een hernia te herkennen, omdat gewone rugpijn en spit soortgelijke klachten kunnen geven. Hernia en spit zitten beide in de onderrug. De pijn van spit kan erger zijn, maar trekt niet door. Bij een hernia trekt de pijn juist wel door naar het been. Verder ontstaat spit acuter. Een hernia duurt langer, gemiddeld 6-12 weken. Gewone rugpijn heeft in het algemeen te maken met verkramping van je spieren.

Een hernia kan verschillende oorzaken hebben. Er wordt aangenomen dat overbelasting van de rug (verkeerd tillen of te zwaar tillen) of het aannemen van een verkeerde houding een oorzaak kan zijn. De druk op de tussenwervelschijven wordt te groot, waardoor deze kan scheuren. Dit kan ertoe leiden dat deze uitpuilt tegen een zenuwwortel. Dit veroorzaakt hevige pijn, ofwel de hernia.

Behandeling

In beweging blijven is belangrijk, anders verzwakken je spieren waardoor je langzamer herstelt. Probeer wel te voorkomen dat je bewegingen maakt die hevige pijn geven. Als je gaat liggen, doe dat dan in een houding die de minste pijn geeft. Doe bijvoorbeeld een paar kussens onder je knieën of ga liggen op je zij en trek je benen half op. 

Een fysiotherapeut kan je helpen om in beweging te komen of te blijven.

Tegen de pijn kun je pijnstillers gebruiken, bij voorkeur paracetamol (4 maal per dag 1000 mg). Als dat niet genoeg helpt, kun je NSAID's gebruiken zoals ibuprofen, diclofenac of naproxen. 

Herniaklachten gaan meestal vanzelf weer over binnen ongeveer zes tot twaalf weken. Het kan wel zijn als je een keer een hernia hebt gehad, dat de klachten weer terugkomen.

Preventie

  • Hou rekening met je houding, een verkeerde houding kan leiden tot een verkeerde beweging of verkeerd tillen. Ook zorgt een doorgezakte houding voor een grote spanning op de rug. Een goede stoel kan helpen bij een goede zithouding. Ook kunnen goede schoenen steun bieden.
  • Slaap bij voorkeur op de rug of op de zij. Liggen op de buik veroorzaakt druk op de nek en onderrug.
  • Let op overgewicht. Hoe meer extra last je rug moet dragen, hoe groter de kans op rugklachten.
  • Regelmatig proberen te sporten en fit te blijven. Let op dat een sport die je rug belast juist klachten kan geven in plaats van voorkomen. Ken je eigen grenzen, neem niet teveel hooi op je vork.

Wanneer medische hulp zoeken?

Ga bij het vermoeden van een hernia altijd langs de huisarts. In de volgende gevallen dien je gelijk de arts te raadplegen:

  • als je plotseling minder kracht hebt (als je niet meer op tenen of hak kunt lopen)
  • als er een doof gevoel ontstaat in de liezen en rond de anus
  • als je niet meer kunt plassen of juist je plas niet kunt ophouden