Haarverzorging

Introductie

Soms kan je haar wel wat extra aandacht gebruiken, zoals wanneer je last hebt van haaruitval of wanneer je weer glans aan het haar wil geven.

Kenmerken

Iedereen verliest zo’n 50-100 haren per dag, dit is normaal. Wanneer je tijdelijk veel haar verliest, heb je last van telogeen haarverlies. Zo verlies je bij of na de zwangerschap veel haren, zonder dat je echt kaal wordt.

Zelfzorg

Biotine (vitamine B8), zink en seleen dragen bij aan het behoud van normaal haar. Er zijn speciale voedingssupplementen die je als aanvulling op gezonde voeding kunt innemen.

Voorzorgsmaatregelen

Voor gezond, veerkrachtig en glanzend haar is gezond leven de basis. Dat betekent: goed voor jezelf zorgen, op tijd rust nemen en gezond en gevarieerd eten. Het lichaam heeft namelijk energie nodig voor het in stand houden van het lichaam, zoals het genezen van een wond én het groeien van haar en nagels. Ook voldoende drinken is belangrijk, want net als de huid, bevat ook het haar veel vocht. Water, sappen en kruidenthee zijn een gezonde keuze.

Deze vitamines en mineralen hebben een positief effect op het haar:

  • Vitamine B8 (biotine) speelt een rol bij de vorming van vetzuren in het lichaam en zorgt voor het gezond houden van de huid en het haar.
  • Zink: houdt je haren sterk (natuurlijke bron: vlees en vis);
  • Koper: heeft invloed op het pigment in je haar en verlevendigt de kleur (natuurlijke bron: noten, zaden, vlees, schelpdieren, verse groenten).
  • Seleen: voor het behoud van glanzend en sterk haar (natuurlijke bron: dierlijke producten vaak gekoppeld aan eiwit.

Wanneer medische hulp zoeken?

Medische assistentie is niet nodig.