Haar

Kenmerken

Ongeveer 1/3 van alle vrouwen in alle leeftijdsgroepen kan wel eens ondersteuning gebruiken voor het haar.  Dit komt onder meer voor in de volgende situaties:

  • Drukte en stressvolle situaties;
  • Een onvolledig voedingspatroon/dieet;
  • Wisseling van seizoenen;
  • Herstel na ziekte;
  • Zwangerschap;
  • Overgang.

Gemiddeld zitten er op ons hoofd ongeveer 100.000 haren. Daarvan verliezen we er elke dag wel 50 tot 100! Het zijn haren die hun levensduur (circa twee jaar) erop hebben zitten en die plaats moeten maken voor nieuw haar. Het levende deel van het haar ligt – onzichtbaar – onder de huid: de haarwortel. Dit is het centrum van de haargroei en is dus heel belangrijk voor de conditie van het haar. Alleen een gezonde haarwortel produceert gezond en krachtig haar.

Zelfzorg

Extra voedingsstoffen kunnen belangrijk zijn om het natuurlijke groeiproces van het haar te ondersteunen. Zink en selenium zijn bijvoorbeeld goed voor de conditie van het haar, dragen bij aan normale haargroei en houden het haar sterk.  Voedingssupplementen met biotine ondersteunen een gezonde haargroei van binnenuit en houden het haar sterk.

Advies

Tips voor gezond haar

  • Spoel shampoo altijd goed uit;
  • Föhn niet te heet, dit beschadigt het haar;
  • Eet gevarieerd en gezond.

Wanneer medische hulp zoeken?

Medische assistentie is niet nodig.