Goed nieuws over koffie

Lang is aangenomen dat koffie slecht is voor de bloeddruk, maar uit langdurig Amerikaans onderzoek onder 170.000 mensen blijkt dat dit wel meevalt. Als je drie kopjes koffie per dag drinkt, heb je dezelfde bloeddruk als iemand die helemaal geen cafeïne tot zich neemt. Hoge bloeddruk kan leiden tot hartaandoeningen, zoals bijvoorbeeld een hartinfarct. Het is wel zo dat mensen die meer dan 12 koppen per dag drinken en niet kunnen slapen, er verstandig aan doen hun cafeïne-inname te verminderen. Ook kunnen verschillende mensen verschillend reageren. Dus niet voor iedereen is veel koffie even veilig.

Uit ander onderzoek kwam naar voren dat mannen die koffie drinken minder kans hebben op prostaatkanker. Bij mannen die zes koppen of meer dronken, lag het aantal met prostaatkanker na verloop van tijd 20% lager dan bij niet-koffiedrinkers. Dit effect bleek ook te bestaan bij het drinken van cafeïnevrije koffie. Men vermoedt dat dit komt door de anti-oxidanten in koffie.

Bron: www.nu.nl/gezondheid, 22 april 2011