Energie

Fit blijven

Kenmerken

  • Energie haal je in de eerste plaats uit je voeding. Vitamines en mineralen spelen daarbij een belangrijke rol.
  • Maar ook gezond bewegen en voldoende (nacht)rust zijn belangrijk om je energiek te blijven voelen.

Er zijn twee belangrijke redenen waarom gezonde mensen kunnen besluiten extra vitamines en mineralen te gebruiken: ter ondersteuning van hun energieniveau of omdat er niet voldoende in hun voeding zit.

Vooral in de winter en in het voorjaar kunnen mensen behoefte hebben aan energie. Ze kunnen dan wel een beetje hulp gebruiken. Ook wanneer je in bepaalde periodes bijvoorbeeld door grote drukte minder aandacht aan gezond en gevarieerd eten hebt besteed of als je lichaam extra behoefte heeft aan vitamines. Bijvoorbeeld als je veel sport, ziek bent geweest of zwanger wilt worden of al bent.

Zelfzorg

Waaraan heeft je lichaam nu precies extra behoefte? Dat is vaak lastig te bepalen. Een multivitaminepreparaat bevat meestal een brede selectie van bijna alle vitamines én mineralen. Er zijn ook varianten speciaal voor kinderen, zwangere vrouwen, sporters en ouderen. Behalve vitamines en mineralen bevatten deze preparaten soms ook andere natuurlijke ingrediënten die bekend staan als energie zoals ginseng en knoflook.

Advies

Meer bewegen, voldoende rusten en bewust en gezond eten en drinken helpen om je energieker te voelen. Vitamine C zorgt ervoor dat het ijzer uit de voeding makkelijker in het lichaam wordt opgenomen. Vitamine B1, B2 en B6 helpen bij de spijsvertering en zorgen ervoor dat voeding goed verteerd en opgenomen wordt. Vitamine B5 en B8 helpen energie vrij te maken uit eiwitten, koolhydraten en vetten.

Wanneer medische hulp zoeken?

Supplementen zijn bedoeld als aanvulling, niet als vervanging van gezonde voeding. Ga eens met je huisarts praten als je last hebt van gebrek aan energie.