Een visje op zijn tijd blijft voor iedereen gezond

In november 2010 hebben Nederlandse onderzoekers een onverwacht negatief resultaat gepubliceerd van jarenlang onderzoek naar omega-3-vetzuren. Voor hun onderzoek smeerden bijna vijfduizend 60-plussers ruim drie jaar lang margarines op brood waarin diverse soorten omega-3-vetzuren zaten. Alle 60-plussers hadden eerder een hartinfarct gehad. Ter controle kreeg een aantal van hen gewone margarine, die qua smaak, geur en uiterlijk niet van de ‘gezonde’ variant te onderscheiden was.

Na afloop van het onderzoek bleken de mensen met ‘gezonde’margarine niet beter af te zijn. Zij kregen evenveel nieuwe hartklachten en stierven daar net zo vaak aan. Proefpersonen met suikerziekte profiteerden wel: bij hen was de sterfte aan nieuwe hartinfarcten gehalveerd.

Hoogleraar volksgezondheidsonderzoek, tevens leider van de studie Daan Kromhout, beaamt dat de voedingsindustrie omega-3-margarines op de markt heeft gebracht, zonder dat er bewijsvoering was. Toch mag dit, anders zouden bedrijven generaties moeten wachten voor ze iets nieuws kunnen toepassen. Uit het onderzoek is wel gebleken dat de verrijkte margarines geen kwaad kunnen.

Vis moet volgens Kromhout wel op het menu blijven. Behalve de vetzuren, zitten hier ook vitamine D, selenium en jodium in. “Het gunstig effect van vis kan heel goed aan die combinatie van stoffen liggen. Want als we in decennia voedingsonderzoek één ding hebben geleerd, dan is het wel dat gezondheid niet het resultaat is van één magisch stofje”.

Bron: Trouw, 19 november 2010