Chocolade voor je hart

Eerder dit jaar stond in het artsenvakblad ‘European Heart Journal’ dat chocola eten goed voor je is, omdat de kans op het krijgen van een hartinfarct hierdoor afneemt. Leuk nieuws en het heeft er in de UK toe geleid dat de verkoop van chocola na het bericht met maarliefst 20% is toegenomen. Het klopt ook wel: in cacao zitten veel flavanolen. Dat zijn antioxidanten die ervoor zorgen dat er meer stikstofoxide in de cellen van de bloedvaten vrijkomt. Dit zorgt er weer voor dat mensen zich meer ontspannen. Als 10.000 mensen 10 jaar lang dagelijks een reep chocolade eten, dan zouden er volgens de onderzoekers 85 minder hartinfarcten en beroertes in die periode bij deze 10.000 mensen zijn.

Bedenk hierbij wel dat chocolade veel kilocalorieën en suiker bevat. Chocolade die 70% of meer pure chocolade bevat, is gezond (maar bitter). Melk- en witte chocolade niet. Bedenk ook dat deze onderzoeken veelal worden gesponsord door de chocoladefabrikanten.

Bron: De Telegraaf, 6 juli 2010