Bloeddruk

Kenmerken

  • Het hart pompt bloed door het lichaam door zich samen te trekken en te ontspannen. Hierdoor ontstaat de druk in de bloedvaten: de bloeddruk.
  • De bloeddruk verandert de hele dag door, afhankelijk van lichaamshouding, activiteiten en emoties.

Zelfzorg

Omdat de visvetzuren EPA en DHA een positief effect hebben op hart en de bloeddruk, is het advies wekelijks één tot twee keer vis te eten. Voor wie geen vis wil of kan eten, kunnen supplementen met deze vetzuren zinvol zijn. Ook knoflook is gunstig voor de bloeddruk.

Advies

De volgende maatregelen kunnen gunstig zijn voor de bloeddruk:

  • stoppen met roken;
  • niet te zout of te vet eten en vooral zo min mogelijk verzadigde vetten eten;
  • voldoende groente, fruit, aardappels en graanproducten eten;
  • geen drop en zoethoutthee nuttigen;
  • voor voldoende lichaamsbeweging zorgen; 
  • overgewicht beperken.

Wanneer medische hulp zoeken?

De klachten bij een lage bloeddruk gaan meestal vanzelf weer voorbij. Als ze aanhouden of telkens weer terugkomen is het advies om een bezoek aan je huisarts te brengen.

Een hoge bloeddruk wordt meestal door een arts geconstateerd. Een keer per jaar bekijk je dan samen met de huisarts of er factoren zijn veranderd waardoor uw risico op hart- en vaatziekten is toe- of afgenomen. Als stress een oorzaak is kan de huisarts je helpen de oorzaak hiervan te vinden en het te verminderen.